Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Volgorde stoplichten

Vraag gesteld door N.E. Goedhals op 6 maart 2020

Aangezien steeds meer auto's worden uitgerust met Stop-N-Go systemen én vervuiling van het milieu steeds grotere vormen aannemen vraag ik mij af wat de reden is waarom wij niet het Duitse voorbeeld van Groen - Oranje - Rood - Oranje - Groen niet volgen? Zodoende kun je optimaal gebruik van het start/stop systeem.

Antwoord van Monique

Antwoord van Monique

ANWB Expert

U vraagt zich af waarom in Nederland het oranje verkeerslicht niet na rood en vóór groen brandt, zoals in Duitsland. Dit met als doel om het start-stop systeem zo optimaal mogelijk te gebruiken.

Onze auto-experts geven aan dat het voor de auto eigenlijk niet uitmaakt welk verkeerslichten-systeem wordt gebruikt om het start-stopsysteem optimaal te gebruiken. Ze kunnen zich wel voorstellen dat, als je vooraan de rij staat, je iets sneller zou kunnen wegrijden.

Vanuit verkeersveiligheid kan het wel een rol spelen welk systeem je hanteert. Onze verkeerskundige geeft aan dat zijn voorkeur niet uitgaat naar dit systeem omdat het juist kan leiden tot minder doorstroming en dus langere wachttijden. Als het oranje licht namelijk kort brandt tussen rood en groen, kunnen weggebruikers te vroeg wegrijden. Vooral weggebruikers die net komen aanrijden, zullen geen snelheid minderen als het licht van rood op oranje springt. Daarmee moet dan in de verkeerslichtafstelling rekening worden gehouden. Die extra marge die daarvoor wordt ingeruimd, gaat ten koste van de tijd dat het groene licht brandt. want het kruispunt moet weer vrij zijn om de andere weggebruikers te kunnen laten rijden. Het extra oranje lijkt dus handig, maar kan juist leiden tot minder doorstroming en dus langere wachttijden.