Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Stikstofuitstoot

Vraag gesteld door op 10 maart 2020

Wat ik kwijt wil is het volgende. Er rijden op dit moment erg veel diesel-auto's en vrachtauto's rond waarvan de EGR-klep is uitgeprogrameerd uit de computer omdat het vervangen van deze klep een investering vergt van rond de 2000 euro en het alternatief, het uitprogrammeren kost rond de 500 euro, er zijn specialistische bedrijven die hierop ingehaakt zijn omdat hier wat te verdienen valt, het gevolg laat zich raden.

Deze EGR-klep moet er nl voor zorgen dat de NOx uitstoot binnen de gestelde waarden blijft. Na uitschakeling van deze voorziening stoten deze motoren ontzettend veel NOx uit. Dat verklaart misschien gelijk waarom er langs drukke wegen zoveel stikstof gemeten wordt. Bij de APK-keuring wordt deze uitschakeling niet gedetecteerd omdat de klep volledig uit het programma is gehaald en er dus geen melding komt dat de klep niet naar behoren werkt, hoe dit  bij vrachtwagens zit weet ik niet. Op de autoweek app kwam ik een interessant filmpje tegen.

In dit filmpje wordt alleen gesproken over de VW-Polo maar ik heb een kennis die een Audi-Q5 had die bij haar VW-dealer, Pouw in Deventer, ook het voorstel kreeg om ipv de dure vervanging het alternatief toe te passen. Er rijden nogal wat VW-producten met dieselmotoren rond dus het probleem is enorm, zeker omdat het vast niet alleen om VW-produkten gaat maar om alle diesels met EGR-klep.

Antwoord van Harm

Antwoord van Harm

ANWB Expert

Dit schijnt inderdaad een flink probleem te zijn dat voor onnodige vervuiling zorgt. Het is vergelijkbaar met het verwijderen van een roetfilter. Dit zorgt voor een enorme extra vervuiling; een roetfilter is heel erg effectief. Hierop wordt nu gecontroleerd in de APK, in eerste instantie visueel en binnenkort met een deeltjesteller. Mogelijk volgen hierna andere componenten voor de uitlaatgasreiniging, zoals de werking van een EGR klep. Nog niet zo lang geleden werd ook het verwijderen van een roetfilter geadviseerd door sommige garages.

Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van de uitlaatgassen en juist dat is met de deeltjesteller beter vast te stellen. Ook wordt er gewerkt aan rijdende controles, zodat de daadwerkelijk uitstoot van een rijdende auto kan worden gecontroleerd, zonder dat de chauffeur het merkt. Zo kan bijvoorbeeld worden vastgesteld of er wel Ad Blue wordt gebruikt, een toevoeging voor moderne dieselmotoren om de laatste normen te halen. Om kosten te besparen, blijkt dit, zeker bij vrachtwagens, nog wel eens te zijn uitgeschakeld. Dat kan heel makkelijk met een knopje in de cabine, waardoor de chauffeur het snel aan kan zetten als hij staande wordt gehouden voor een controle.

De EGR klep is nog niet vaak genoemd, maar dit onderwerp heeft in zijn algemeenheid de aandacht van de overheid. De APK wordt vaak genoemd als het om controle gaat. Als ANWB zijn we betrokken in het landelijk APK overleg (SO-APK) om enerzijds te streven naar zo veilig en schoon mogelijke auto's. Anderzijds bewaken we hierin de belangen van de consument, zoals de kosten voor een keuring of onnodige reparaties.