Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Aanschaf auto

Vraag gesteld door A.T.M. Schouten op 2 april 2020

Voor mijn zoon. Hij rijdt 23.000 km per jaar. Rijdt nu een I 20 Hyundai zonder airco uit 2010, wil zo’n auto opnieuw aanschaffen recenter met airco. 2e hands dus. Maar is het verstandiger om te kijken naar een auto op lpg. Maar welk merk en type komen het beste uit de bus om op lpg te rijden. Hij wil rond de 20.000 uit geven voor een ander. Heeft u een ander idee hoor het graag.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Met een jaarkilometrage van 23.000 km vraagt u zich af of LPG een slim alternatief is en welke merken dan het beste uit de bus komen.

In het verleden, in de tijd van de carburateurs, was de uitstoot van een LPG-auto schoner dan die van een benzine-auto. Benzinemotoren zijn nu veel schoner geworden dan vroeger door onder andere uitgebreide uitlaatgas-nabehandeling, uitlaatgasrecirculatie en directe benzine-injectie. De CO2-uitstoot is bij LPG nog wel wat lager, maar vooral de uitstoot van NOx (stikstofoxide) is bij LPG veel hoger. Het brandstof verbruik is trouwens óók al gauw 10-15% meer dan op de oorspronkelijke brandstof waar de auto af-fabriek op ontwikkeld is.

Wanneer je naar het huidige aanbod kijkt van nieuwe auto's dan is feitelijk alleen Dacia die LPG nog z.g. af-fabriek aanbiedt. In de afgelopen 10 jaar zie je dus dat die markt nagenoeg opgedroogd is en steeds meer merken zijn gaan afhaken. Niet in de laatste plaats omdat ook de onderhoudskosten gemiddeld hoger zijn en bij bij hogere tellerstanden de duurzaamheid ook minder gegarandeerd is. Dus alles bij elkaar zie ik als vervanger voor de I20 geen beter alternatief dan gewoon een jonger exemplaar op benzine.