Storing bij starten

Vraag gesteld door A.F. Linnenbank op 09 februari 2020

Sinds enige tijd geeft mijn Punto 1.2 (188) uit 2003 een storing bij het starten. Het lijkt of de motor een paar sec. op drie cilinders loopt. Als ik gas geef sputtert en pruttelt ie. Na een paar sec. loop de motor weer netjes stationair.

Bij het starten blijft het managementlampje branden. Als ik direct hierna vijf keer mijn motor opnieuw start (zonder sputteren en pruttelen) gaat het managementlampje uit. Maar als de auto een minuut of wat heeft stilgestaan, begint alles weer opnieuw. Tijdens het rijden lijkt het of de motor af en toe een kleine schok geeft, alsof de motor een tik overslaat.

Mijn garage heeft de storing een paar keer uitgelezen en met hun advies heb ik beiden bobines, bougiekabels, bougies, katalysator, beiden lambdasondes vervangen. Ook heb ik alle stekkertjes die ik maar kon vinden en de accupolen schoongemaakt.

Het lijkt erop dat het koude weer de storing erger maakt. Afgelopen zomer met dat warme weer had ik er niet zo veel last van, alleen met ochtenddauw gaf hij ook deze storing.

De garage geeft aan dat ik mn autoke daar kan laten. Dan gaan ze zoeken naar de storing met alle kosten van dien.

Ik wil nu de krukassensor, nokkenassensor, toerentalsensor en MAP sensor vervangen maar zou dat nut hebben??? Heeft een expert van de anwb misschien een suggestie waar deze storing vandaan kan komen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U omschrijft een hardnekkig gebrek aan uw Fiat Punto. Alle opgesomde werkzaamheden zijn vooralsnog niet succesvol gebleken.
 
Zomaar op de gok de genoemde componenten vervangen lijkt me niet verstandig. Ik kan namens de Wegenwacht nog melden dat de stekkerverbindingen in de elektronica en de BDP-sensor vervuild kan raken, wat tot uiteenlopende storingen kan leiden. De centrale computer van het motormanagement zit op een plek waar ook regenwater kan blijven staan. Als dat het huis van de computer binnendringt, dan geeft dat ook problemen of houdt de Punto er eventueel zelfs mee op.

Het lijkt me dus slim om met name éérst de nodige stekkerverbindingen te checken zoals van de door u al genoemde sensoren en de ECU. Dat blijkt toch vaak een bron van storingen te veroorzaken en niet per se de sensor zélf.