Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Reparatie uitgevoerd maar verkeerde diagnose

Vraag gesteld door op 4 februari 2020

Mijn vraag gaat over een reparatie die ik onlangs heb uit laten voeren bij een dorpsgarage bij mij in de buurt.

Ik hoorde een tijdje een klapperend geluid van rechtsonder in de auto. Naar mijn mening in de buurt van het rechter wiel. Het probleem heb ik bij de garage uitgelegd en de auto is op de brug gezet. De monteur kwam tot de conclusie dat er speling op de fuseekogel stond waardoor er een klapperend geluid kan ontstaan. Want ijzer op ijzer.

De monteur heeft niet een stukje met me gereden om duidelijk te kunnen horen waarom het ging. Welnu, afspraak gemaakt om de fuseekogel te vervangen wat ongeveer € 85,00 kostte. Toen ik wegreed, dacht ik dat het probleem verholpen was. Maar toen ik naar huis reed, kwam ik er steeds meer achter dat het probleem er nog steeds is. Er is dus een reparatie uitgevoerd die het probleem niet verholpen heeft.

De vraag luidt: wat is een goede manier om dit aan te kaarten en op welke manier zou het opgelost moeten worden? Hoe om te gaan met de factuur voor een reparatie die wellicht niet nodig was.

Daarnaast merkte ik ook dat het stuur scheef is komen te staan na de reparatie. Zou dat hiermee te maken kunnen hebben? Hij is naderhand niet uitgelijnd, mocht dat moeten. Ik heb de reparatie zelf bijgewoond. De garage is overigens niet Bovag-aangesloten.
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw garage heeft naar aanleiding van een bijgeluid en nader onderzoek de fuseekogel vervangen. Het omschreven bijgeluid blijkt echter nog aanwezig.
 
De diagnose is dan feitelijk onjuist gebleken en u moet zeker terug. Dat wil niet per definitie zeggen dat de fuseekogel ten onrechte is vervangen. Misschien dat de monteur weldegelijk een speling heeft ontdekt en dat vervanging daarom mogelijk ook het geluid verklaarde. Dat het uiteindelijk dat tóch niet blijkt te zijn, hoeft niet te betekenen dat de kogel onterecht is vervangen. Té veel speling is feitelijk al een reden dit onderdeel te vervangen en is die 85 euro is zo'n geval geen weggegooid geld. Daarbij komt ook dat het met terugwerkende kracht ook altijd moeilijk vast te stellen is of de oude kogel ook daadwerkelijk versleten was. Het onderdeel is er vast niet meer en dan valt het tegendeel toch niet meer te bewijzen.
 
Maar u moet zeker terug omdat er nog altijd een ander gebrek speelt gezien het bijgeluid. Daarbij komt ook dat het stuur scheef staat en dat ook nader onderzoek vraagt. Ik weet geen merk en type auto maar een nieuwe fuseekogel maakt uitlijnen niet altijd noodzakelijk. Maar er is nog steeds iets aan de hand en dat moet u vooral benadrukken. De diagnose én ingreep heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd en dat had deze garage bij een proefrit ook kunnen opmerken, net als het stuur uit de middenstand. U mag wat mij betreft terecht enige teleurstelling uitspreken met het voordeel van de twijfel voor de vervangen fuseekogel.