Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Fijnstoftoeslag MRB/RDW

Vraag gesteld door M.Th. Groen op 12 februari 2020

Ik heb bij de RDW gemeld dat mijn Citroën XM Turbo Diesel (cilinderinhoud 2088 cm3, bouwjaar en gekocht in 1998) niet correct is opgenomen in het kentekenregister. De auto is nl. wel af-fabriek v.z.v. een roetfilter en katalysator.

De RDW heeft hierop als volgt schriftelijk gereageerd:
U geeft aan dat u een af-fabriek roetfilter heeft maar dat daarvan geen gegevens in het RDW register staan. Na onderzoek heb ik kunnen vaststellen dat de uitstoot van uw voertuig hoger is dan de norm 0,005 g/km. Deze gegevens heb ik nu in het RDW register gezet. In het geval van uw voertuig houdt de af-fabriek roetfilter te weinig deeltjes tegen om onder de norm te blijven. In het register staat een "nee" bij af-fabriek roetfilter maar uw voertuig heeft wel een af-fabriek roetfilter. Dit komt omdat dit gegeven een afleiding is van de uitstoot van uw voertuig. De waarde van de "uitstoot deeltjes" van uw voertuig is hoger dan 0,005 g/km. Het systeem geeft dan bij af-fabriek roetfilter automatisch een "nee" weer.

Ik begrijp deze redenatie van de RDW niet; kunt u mij dit uitleggen? Wat kan ik er nog aan doen om de fijnstoftoeslag te voorkomen (de auto is en was "schoon")
 

Antwoord van Harm

Antwoord van Harm

ANWB Expert

Zover wij weten was de Peugeot 607 uit 2001 de eerste auto met een roetfilter. Wellicht heeft uw XM wel iets van uitlaatgasreiniging maar de uitstoot van uw auto is desondanks nog te hoog om geen fijnstoftoeslag te hoeven betalen.

Dat is waar de waarde 0,005 gr/km voor staat. Die waarde is alleen te halen met een goed werkend roetfilter, maar er zijn auto's met zo'n filter die dat niet halen. De RDW heeft inmiddels de informatie, die te vinden is met een kenteken ("OVI"), aangepast omdat dit verwarring opleverde.