Veiligheidsblooper?

Vraag gesteld door H. Koene op 19 oktober 2019

Twee weken terug een autorit gemaakt tot halverwege Duitsland over de Autobahn met uitsluitend veel regen. Gevolg: Rijden met als uitzicht één grote, grijze waas van water. Probleem: Auto's met dagrijverlichting, waarvan op dat moment geen achterlichten branden. Of men nu voldoende afstand houdt of niet, deze auto's zijn pas op het allerlaatste moment te zien. Welke veiligheidsexpert heeft deze verlichtingsmethode bedacht? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat alleen tegemoetkomend verkeer profiteert van goede zichtbaarheid? In mijn beleving hebben Veilig Verkeer Nederland, ANWB en RDW onvoldoende invloed op praktijkgericht denken bij invoering van zo'n maatregel. Op deze manier kan het verplichte mistachterlicht ook wel worden afgeschaft, want de veiligheid van achteropkomend verkeer doet er blijkbaar niets toe.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over dagrijlichten in combinatie met de achterlichten.
 
Dagrijlichten zijn bedoeld om een auto overdag, en als het zicht niét belemmerd wordt door mist of neerslag, beter zichtbaar te maken. Bij de eerste auto's die zijn uitgerust werd alleen de dagrijverlichting (voorzijde auto, verplicht op auto's vanaf typegoedkeuring 2011) geactiveerd. De achterlichten brandden niet, want die hebben bij goed zicht overdag geen functie.  

Bij slecht zicht overdag moet handmatig dimlicht ingeschakeld worden, waarbij dus ook de achterlichten aan gaan. In de praktijk gebeurt dat niet altijd, en blijft een automobilist ook met slecht zicht overdag (en soms ook in het donker) met dagrijlichten rijden, dus zonder achterlichten. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren.

Dit leidde tot een wijziging in de regelgeving: bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen mogen de achterlichten wel tegelijkertijd met dagrijlicht branden. Dat werkt niet met terugwerkende kracht: auto's waarbij de achterlichten niet gelijktijdig met dagrijlichten branden, hoeven niet te worden aangepast, maar het mag wel. Het wisselt overigens wel per merk en type auto of achteraf-aanpassing mogelijk is.
Bij slecht zicht (neerslag, mist) en bij schemer/donker is dimlicht nog steeds de verplichte verlichting. Dat was ook vóór de komst van dagrijverlichting zo. Het dagrijlicht is in die situaties geen vervanger van het dimlicht. Feitelijk wordt dagrijlicht door de automobilist onjuist gebruikt.

De ANWB besteedt veel aandacht aan informatie aan automobilisten over het voeren van juiste verlichting. Dat doen we in de Kampioen, op anwb.nl en in externe media, zoals gisteren nog op Radio 5.