Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Veiligheidsblooper?

Vraag gesteld door H. Koene op 25 juni 2021

Twee weken terug een autorit gemaakt tot halverwege Duitsland over de Autobahn met uitsluitend veel regen. Gevolg: Rijden met als uitzicht één grote, grijze waas van water. Probleem: Auto's met dagrijverlichting, waarvan op dat moment geen achterlichten branden. Of men nu voldoende afstand houdt of niet, deze auto's zijn pas op het allerlaatste moment te zien. Welke veiligheidsexpert heeft deze verlichtingsmethode bedacht? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat alleen tegemoetkomend verkeer profiteert van goede zichtbaarheid? In mijn beleving hebben Veilig Verkeer Nederland, ANWB en RDW onvoldoende invloed op praktijkgericht denken bij invoering van zo'n maatregel. Op deze manier kan het verplichte mistachterlicht ook wel worden afgeschaft, want de veiligheid van achteropkomend verkeer doet er blijkbaar niets toe.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over dagrijlichten in combinatie met de achterlichten.

Bij dagrijverlichting zijn de koplampen aan, de achterlichten niet. Op het moment dat meebrandende achterlichten wenselijk zijn, betreft het vaak het moment dat dimlicht noodzakelijk is zoals bij duisternis of slecht zicht overdag, bij mist of ernstige regenval. Het voeren van dimlicht is in die omstandigheden verplicht. Het meebranden van de achterlichten bij dagrijverlichting is min of meer een compromis voor mensen die vergeten hun dimlichten in te schakelen wanneer dat verplicht is.

Doordat ook automatische verlichting steeds gangbaarder wordt, denken veel automobilisten dat de auto het wel zelf doet. Men blijft echter zelf verantwoordelijk, net zoals bij rijhulpsystemen, om het dimlicht in te schakelen bij slecht zicht.

Hoe is het wettelijk geregeld?
Bij auto's die ná 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, mogen de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden. De enige regeling voor dagrijverlichting is te vinden in Reglement nr. 48 van de Europese Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE). Hierin is staat dat dagrijverlichting verplicht is, maar er staat niet dat het verplicht is dat de achterlichten automatisch moeten aangaan. Als de achterlichten niet automatisch aangaan, moet er een signalering aanwezig zijn die de bestuurder erop attendeert dat de achterlichten dan niet branden. Daarnaast staat in dit Reglement dat achterlichten ook niet hoeven te branden als duidelijk blijkt uit de dashboardverlichting dat de dimlichtset (voor- en achterlichten) moeten worden ingeschakeld.

Het bovenstaande geldt dus vanaf 1 februari 2015 voor nieuwe typen, d.w.z. de introductie van een nieuw model op een nieuwe typekeuring vanaf die datum. Dit geldt dus niet voor alle auto's die na 1 februari 2015 zijn afgeleverd. Soms is dit makkelijk aan te passen, en is dit al gebeurd, maar bij veel auto’s is dat niet het geval.

ANWB heeft destijds bij de RAI geprobeerd om voor deze auto’s vanuit de importeur actie te ondernemen, maar dat was te ingewikkeld.  Een wettelijke verplichting zal dan ook op weerstand en organisatie stuiten. Ook zal het tot extra energieverbruik leiden, want betreffende auto’s hebben niet allemaal LED verlichting achter. Typegoedkeuringen zijn een Europese aangelegenheid en voor een Nederlandse “kop erop” moet een grondige reden zijn. De RDW heeft hier over nagedacht en besloten dit niet te doen. En we besteden regelmatig aandacht aan dit onderwerp in publicaties in de Kampioen, op anwb.nl, in onze nieuwsbrieven. En soms ook op de radio, zoals onlangs op Radio 5

En als het slecht weer is, dan waarschuwen onze file lezers de luisteraars voor dit fenomeen.