Defecte auto buiten garantie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 22 oktober 2019

In mei 2017 een nieuwe Ford Kuga aangeschaft bij een Ford dealer met 2 jaar fabrieksgarantie. Geen extra garantieverzekering afgesloten voor 3 tot 5 jaar. In juni 2019 motor problemen gekregen en bougies (4 stuks) vervangen. Nu in oktober 2019 opnieuw hapering in de motor. Weer een bougie stuk.

Nu gaat de garage kijken wat er aan de hand is. Er zit in de 3e cilinder misschien een gaatje of de koppakking is lek. Een dure reparatie (meer dan 1000 Euro). De garage zegt, jammer dat jullie geen extra garantie verzekering hebben genomen. Moeten wij deze kosten betalen? Je kunt toch niet verwachten dat dit al stuk is van een auto van 2,5 jaar oud? Bovendien heeft hij nog geen 40.000 km op de teller. Wat zijn onze rechten?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

De motor van uw Ford Kuga (mei 2017/439.000 km) heeft een koelingsprobleem, welke wordt veroorzaakt door een lekke koppakking of een gescheurde o-ring. Nu de auto buiten de fabrieksgarantie is, vraagt u zich af wat uw rechtspositie is.
 
Bij beantwoording van de vraag ga ik ervan uit, dat het een eigen gebrek van de motor betreft, eveneens ga ik ervan uit dat u de auto privé heeft aangeschaft.

Non-conformiteit art 7:17 BW

Nu de auto een koelingsprobleem kent, is de auto niet geschikt voor normaal gebruik, en voldoet de auto niet aan de redelijke verwachting op grond van de overeenkomst.

Terug naar verkoper

Voor een beroep op non-conformiteit dient u terug te gaan naar uw verkoper om deze in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen.

Reparatiekosten

De herstelkosten komen op grond van art 7:21 lid 2 BW geheel voor rekening van de verkoper (Ford dealer).

Rechtsbijstand

Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze in indien u er niet uitkomt met de verkoper.

Geschillencommissie

Geschillen met een BOVAG-garage kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.
 
Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.