Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

euro 95 / E5 / E10

Vraag gesteld door johannesvijn op 8 oktober 2018

Mijn auto is niet geschikt voor ethanol. Euro 95 wordt nu E10 met 10% ethanol. Wat nu ? Is er nog benzine verkrijgbaar zonder ethanol ? Of moet ik ten einde raad maar euro 98 (wordt E5) tanken met 5% ethanol. Ik heb begrepen dat in de huidige euro 95 ook al 5% ethanol zit. Is die 5% schadelijk voor mijn auto ?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over Euro95 dat in de toekomst tot 10% ethanol gaat bevatten.

Het is inderdaad de bedoeling dat E10 definitief in Nederland aangeboden gaat worden en dat er dus een verplichting zal komen. Dat houdt in dat tankstations verplicht E10 moeten aanbieden. Het tijdspad voor die verplichting is nog niet helemaal uitgestippeld maar de staatssecretaris heeft recent uitgesproken dat dit voor 2020 zal zijn.

Zoals het er nu naar uit ziet zal de verplichting in Nederland niet inhouden dat Euro95 vervangen wordt door E10 maar mogen Euro95 en E10 naast elkaar worden aangeboden. Dat het mag wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook gaat gebeuren. De meeste tankstations hebben 2 ondergrondse opslagtanks voor benzine’s, nu vaak één voor euro 95 en één voor een Premium Brandstof met octaangetal 98. Een extra opslagtank plaatsen is behoorlijk prijzig en zeker niet alle tankstations zullen die investering kunnen of willen doen. Dan wordt het kiezen of ze naast E10 een premium brandstof of euro95 willen aanbieden.

Wanneer de gebruikelijke Euro95 niet beschikbaar is zal Euro98 als alternatief wel beschikbaar zijn. Een bijmenging van maximaal 5% lijkt me voor uw auto geen probleem wanneer u noodgedwongen over moet stappen op Euro98. De huidige Euro95 wordt door de Europese Unie al sinds 2003 met 3-5% ethanol aangelengd. Uw auto rijdt al een tijdje zo en een dergelijke bijmenging technisch geen probleem.

Wat vindt de ANWB?

De ANWB steunt het zoeken naar alternatieven voor fossiele brandstof en naar manieren om de CO2 uitstoot door verbranding van brandstof te verminderen. Toevoegen van ethanol aan benzine is zo’n alternatief. Wel pleiten we ervoor dat ook E5 (Euro 95 en/of SuperPlus) beschikbaar blijft als E10 verplicht wordt, en dat de invoering niet gaat leiden tot lastenverzwaring voor automobilisten.