Euro 95 of Premium brandstof? Of E10?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 03 augustus 2019

Ik heb een Citroën C2 (automaat), een occassion. Ik verwacht gemiddeld zo'n 15.000 a 18.000 kilometer per jaar te rijden en hij komt uit 2004. Nu zie ik al langere tijd reclames op tv en radio voorbij komen over premium brandstof. Dus Shell V-Power, Esso Synergy en BP Ultimate om maar wat te noemen. Ik wil niet duur doen als het niet hoeft, maar ben wel benieuwd of het daadwerkelijk verschil uitmaakt. Is het voor deze auto de hogere benzineprijs waard, of is het vooral marketing? Graag hoor ik hiervan jullie bevindingen!

Ook ben ik benieuwd naar het verplichten van E10?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Premium brandstof of diesel?
Premium brandstof is benzine of diesel met elk hun eigen toevoegingen. Die toevoegingen kunnen per merk verschillen. De producenten claimen een lager verbruik en lagere uitstoot.

Verschillen
Mogelijke verschillen in brandstofverbruik en prestaties zijn in de regel zo klein dat deze nauwelijks merkbaar zijn. Een verschil van bijvoorbeeld enkele procenten in verbruik door de brandstof zal in de praktijk nauwelijks opvallen omdat rijstijl en verkeers- en weersomstandigheden een veel grotere invloed hebben. Met bijvoorbeeld "het nieuwe rijden" is aangetoond dat verschillen in rijstijl verschillen in brandstofverbruik kunnen veroorzaken van 20%. Mensen die zo zuinig mogelijk willen rijden kunnen dus het beste geadviseerd worden de rijstijl van 'het nieuwe rijden' te adopteren, hiermee is een duidelijk waarneembare besparing te realiseren.

Inwendige motorvervuiling
Bij auto's die last hebben van inwendige motorvervuiling zullen premium brandstoffen de grootste toegevoegde waarde hebben. Inwendige motorvervuiling ontstaat door ongunstige bedrijfsomstandigheden (veel korte stukjes, stadsverkeer, motor die nauwelijks op temperatuur komt). Zeker bij nieuwe auto's die onder gunstige bedrijfsomstandigheden worden gebruikt is er weinig reden tot zorg over inwendige motorvervuiling.


Geen wonderen
Van premium brandstoffen kunnen geen wonderen verwacht worden. Als er sprake is van inwendige motorvervuiling die door toevoegingen wordt gereinigd, dan zouden prestaties en wellicht ook het verbruik kunnen verbeteren. In alle overige situaties zal slechts het gebruik van de brandstof kunnen uitwijzen of functioneren, prestaties en verbruik van de motor voor de gebruiker dusdanig merkbaar verbeteren dat deze toegevoegde waarde de meerprijs waard is.

 

E10 verplichting

Vanaf 1 oktober 2019 zijn tankstations in Nederland (met meer dan 1 opslagtank) verplicht om E10 aan te bieden. 

Die verplichting in Nederland houdt niet automatisch in dat Euro95 vervangen wordt door E10 maar dat Euro95 (de huidige E5) en E10  naast elkaar zullen worden aangeboden. De meeste tankstations hebben 2 ondergrondse opslagtanks voor benzine’s, nu vaak één voor euro 95 en één voor een Premium Brandstof met octaangetal 98. Een extra opslagtank plaatsen is behoorlijk prijzig en zeker niet alle tankstations zullen die investering kunnen of willen doen. Dan wordt het kiezen of ze naast E10, een premium brandstof SUPERPLUS 98 (E5) of euro95 (E5) willen aanbieden.