Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

LPG voor direct ingespoten benzinemotoren (zonder roetfilter)

Vraag gesteld door C. Steenwinkel op 25 juni 2019

Goedemiddag,
Zoals ik begrepen heb zijn bij moderne benzineauto's met direct ingespoten (turbo) motor nu fijnstoffilters verplicht. Bij dit type motor bij eerdere bouwjaren (bijvoorbeeld 2013) zit dit er dus niet op kan ik concluderen.

Fabrikanten van LPG-installaties (Prins en Vialle en Eurogas-Vogels) zeggen dat gebruik van LPG het antwoord is voor dit probleem.

Wat is uw mening hierover? Ze zeggen dat vooral met vloeibare hogedruk LPG-inspuiting het goed is omdat je dan het effect van vernevelde brandstof niet hebt waardoor het fijnstof ontstaat. Zelfs bij dampvormige LPG-inspuiting zou het voordeel hebben maar het meest bij vloeibare hogedruk LPG-inspuiting (zoals bij Prins Direct Liqui Max en het nieuwe geintroduceerde DirectBlue systeem van Vialle)

Overwegende een dergelijke benzineauto waar nog geen fijnstoffilter opzit aan te schaffen, klopt hun verhaal met de evt. inbouw van een gassysteem van bovengenoemde merken?

Gezien ook de hogere verbrandingstemperaturen dan bij benzine heb je een voordeel toch?

NOX is nog altijd hoger dan benzine weet ik uit uw eerdere antwoorden.

Zie graag uw reactie, dank.

Antwoord van Menno

Antwoord van Menno

ANWB Expert

Inderdaad hebben direct ingespoten benzine auto's een hogere fijnstofuitstoot dan (conventionele) indirect ingespoten motoren. Wij hebben zelf geen emissiemetingen gedaan aan de nieuwe generatie direct ingespoten LPG installaties, waarbij LPG nu ook rechtstreeks in de cilinder wordt geinjecteerd. Gezien het verschil in samenstelling tussen benzine en LPG is het inderdaad wel aannemelijk dat de fijnstofuitstoot bij overschakelen op directe LPG injectie aanmerkelijk lager zal zijn.

Het voordeel van directe inspuiting is met name de mogelijkheid een hogere compressieverhouding toe te passen. Dit zorgt voor een belangrijke verbetering van het rendement. De verbrandingstemperaturen bij LPG zijn niet direct hoger dan bij benzine. Wel verloopt de verbranding op LPG trager. Daardoor kan het voorkomen dat de uitlaatkleppen al openen als de verbranding nog bezig is. Er is dan op LPG wel sprake van een hogere thermische belasting van de cilinderkop. Dat is een nadeel.