Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kachelweerstand vervangen samen met ventilator/motor

Vraag gesteld door K. van den Dries op 4 juni 2019

De airco van mijn VW Polo 6R 1.2 TDI uit 2011 schakelt zichzelf uit op stand 1 van de ventilatie. Dit terwijl dit alleen op stand 0 hoort te gebeuren.

Hiermee ben ik naar mijn Volkswagendealer gegaan waar zij mij vertelde dat dit zeer waarschijnlijk om een defecte kachelweerstand (voorschakelweerstand) zou gaan. Dit probleem zou zich mogelijk ook nog kunnen uitbreiden naar ventilatiestand 2 en 3. Mij werd aangeraden om deze te laten vervangen in combinatie met de aircomotor of ventilator. (Mij staat even niet meer bij welke van de 2 er genoemd is). Dit omdat de motor/ventilator ook de oorzaak zou kunnen zijn van het defect. Zou ik deze niet laten vervangen, dan bestaat de kans volgens de medewerker dat mijn weerstand weer opnieuw kapot gaat. De garantie is dan niet van toepassing omdat een ander onderdeel dan het defect zou hebben veroorzaakt.

Totaal kostenplaatje van rond de €500. Inclusief originele VW onderdelen en 2 jaar garantie. Tevens werd mij een tweesde aanbieding gedaan van om en nabij de €250 - €300. Dit zou dan gaan om niet originele onderdelen, maar om nieuwe onderdelen van een autobedrijf uit de buurt met 1 jaar garantie.

Ook las ik op interner veel verhalen over mensen die zelf gaan knutselen en vopr 30 a 40 euro zelf de weerstand vervangen.

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Is het advies van de garage om de weerstand in combinatie met de motor/ventilator te vervangen gegrond?
2. Zijn niet-originele onderdelen in deze situatie niet uiteindelijk duurkoop? Of zou de herkomst van de materialen juist niets uitmaken en kan ik mijzelf zo veel geld besparen?
3. Is zelfstandig repareren een realistische optie?

Andere tips en tricks zijn natuurlijk ook welkom!

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Vokswagen Polo heeft een defect aan het ventilatie/airco systeem. De garage heeft als advies de kachelweerstand mét ventilatormotor te vervangen.

Dat is op zich geen ongebruikelijke combinatie. Meestal vanwege een pereventieve overweging. Een defecte kachelweerstand zou het gevolg kunnen zijn van een zwaar lopende kachelventilatormotor. Om te voorkomen op kort termijn wederom de boel open te maken om als nog dit motortje te vervangen wordt deze in veel gevallen automatisch preventief mee vervangen.

De universele markt biedt inderdaad dergelijke vervangingsonderdelen ook aan. Het valt niet uit tet sluiten dat dit dezelfde fabrikant is van het product dat in een VW doosje bij de dealer wordt verkocht. De garantie van een jaar is best een goede basis om voor dit prijsverschil voor universele onderdelen te kiezen.

Zelfstandig de weerstand vervangen is een optie. Er zijn meer mensen die inderdaad een succesvolle poging hebben gedaan. Enige kennis van zaken en technische vaardigheden zijn wel wenselijk. Maar op internet zijn genoeg doe-het-zelf instructies van lotgenoten die het vervangen van de weerstand zelf hebben uitgevoerd. Het vernieuwen van de kachelmotor is in de regel wel een complexere ingreep maar zélf een universele weerstand vervangen is geen hele kostbare gok.