Foute brandstof

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 mei 2019

Ik heb augustus 2018 benzine getankt bij Tinq. De benzine bleek vervuild met diesel. Tinq heeft de brandstof en ANWB kosten vergoed. Hun brandstof was inderdaad vervuild.

23 april 2019 ging het gele brandstof management van mijn Golf Variant Comfort 1.4 TSI ( 2009 en 99000 km. )branden. Volgens het instructie boekje moest ik naar de dealer rijden. De VW dealer heeft 2 mei 2019 de leidingen gereinigd en het brandstoffilter vervangen. Ook is er additief aan de brandstof toegevoegd. Er zat nog ongeveer voor 150 km. benzine in de tank.
Toen het lampje weer ging branden op 8 mei, adviseerde de dealer mij de tank eerst leeg te rijden en dan de tank opnieuw te vullen. Vlak voor Hengelo ging het lampje weer branden en sloeg de motor af. De ANWB heeft mij naar de dealer gesleept.
Na onderzoek blijk de hele motor defect: gebroken klep. Het gruis heeft zich door de cilinders, uitlaatspruitstuk etc. verspreid. Motor  en meer moet vervangen worden.

1. Kan de schade het gevolg zijn van de foute brandstof en hoe is dat aan te tonen.
2. Kan de schade zijn verergerd door het advies van de VW dealer om de tank leeg te rijden en hoe is dat aan te tonen.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft in augustus 2018 met diesel vervuilde benzine getankt met uw Volkswagen Golf 1.4 TSI uit 2009. De leverancier van de brandstof heeft erkend dat zijn benzine vervuild was met diesel en heeft de ANWB kosten en de brandstof betaald. 10 maanden later, op 23 april 2019 gaat het motormanagementlampje van uw auto branden en bent u naar de VW dealer gegaan.

Vermoedelijk heeft u aangegeven dat u vervuilde brandstof in de auto heeft gehad en is de monteur er toen vanuitgegaan dat dit de oorzaak was. Hij heeft het brandstoffilter vervangen en leidingen gereinigd maar blijkbaar de in de tank aanwezige benzine niet afgetapt. De kans dat na 10 maanden de diesel in de brandstof (die afgetapt is) nog een rol speelt is nihil.

Hoogst waarschijnlijk is er een oorzaak geweest die niets met de brandstof te maken heeft. Heeft de monteur de auto uitgelezen en foutcodes genoteerd of alleen het lampje gereset? Deze motoren staan bekend om kettingproblemen. De distributieketting rekt uit waardoor de motor van tijd gaat en het motormanagementlampje gaat branden. Vermoedelijk door uw medeling van de verkeerde brandstof is de monteur op het verkeerde been gezet en heeft verder niet naar een oorzaak gezocht.

Ik adviseer u dan ook de Volkswagen dealer aansprakelijk te stellen. Vermoedelijk is er een verkeerde diagnose gesteld en daarna een verkeerd advies namelijk tank leeg rijden en dan opnieuw vullen. Technisch onderzoek zal de werkelijke toedracht moeten aantonen.

Op onze website vindt u een stappenplan klachten na reparatie.