Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Remklauwen vervangen?

Vraag gesteld door M. Vliet op 29 april 2019

Een aantal jaar geleden (2017) heb ik van mijn toenmalige Chrysler 300C de remblokken en remschijven laten vervangen. De zuigers in de remcilinders (heet dat zo?) of één van de zuigers bleek niet helemaal goed terug te gaan waardoor het wiel blokkeerde, uiteindelijk is er voor gekozen om nieuwe remklauwen te plaatsen. De vervanging van de remschijven en blokken werd daardoor bijna dubbel zo duur. Ruim 1000 euro.

Afgelopen week heb ik de remschijven en remblokken van mijn Lancia Thema 2012 (Europese versie van de Chrysler 300C) laten vervangen. Daags na deze vervanging ben ik een paar kilometer gaan rijden en in een parkeergarage voelde ik dat er een enorme gloed van het rechter wiel kwam. ANWB laten komen en die hebben vervangend vervoer moeten regelen.
De oorzaak… inderdaad! Een van de zuigers kan niet goed terug en blokkeert daardoor het wiel. De vervanging van de remschijven en blokken kostte mij ongeveer € 500,00. Nu kost een nieuwe remklauw excl. montage ongeveer 325,00. Totaal komt de vervanging van remschijven en blokken weer ruim boven de € 1000,00 uit.

Mijn vraag is; is dit gewoon? Is het gebruikelijk bij Chrysler/Lancia dat de kans enorm groot is bij het vervangen van de remschijven en de remblokken de remklauwen ook vervangen moeten worden?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Voor de tweede keer na het vervangen van remschijven en blokken, overigens van verschillende auto's, blijkt er een remklauw vast te zitten en u vraagt of ditgebruikelijk is bij een Lancia/Chrysler.

Dit probleem is niet merk gebonden maar kan bij elk merk voorkomen. Na het vervangen van remschijven en blokken worden de remzuigers geheel teruggeduwd in de cilinders. De remzuigers moeten dan gaan werken op een andere plek in de cilinder waar mogelijk vuil of corrosie is ontstaan. Bij het terugduwen van de zuigers wordt mogelijk vuil teruggeduwd waardoor de zuiger vast kan gaan zitten. Om vuil en corrosie zo veel mogelijk te voorkomen schrijft de fabrikant voor om elke 2 jaar de remvloeistof te verversen.

Bij 2 auto's hetzelfde probleem lijkt dus op toeval.