Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Lobby voor L.P.G.

Vraag gesteld door E. van den Boom op 16 april 2019

Wij rijden tot volle tevredenheid een auto op LPG. Ik dacht dat het de minst milieu-belastende brandstof was, waarom wordt er dan niet méér voor gelobbyd?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt waarom er niet méér voor het gebruik van LPG wordt gepleit.

In het verleden, in de tijd van de carburateurs, was de uitstoot van een LPG-auto schoner dan die van een benzine-auto. Benzinemotoren zijn nu veel schoner geworden dan vroeger, door onder andere uitgebreide uitlaatgas-nabehandeling, uitlaatgasrecirculatie en directe benzine-injectie. De CO2-uitstoot is bij LPG nog wel wat lager, maar vooral de uitstoot van NOx (stikstofoxide) is bij LPG veel hoger. Het brandstof verbruik is trouwens óók al gauw 10-15% meer dan op de oorspronkelijke brandstof waar

LPG is (na aardgas/CNG/groengas) wel de schoonste brandstof aan de pomp, maar een moderne benzine-auto draait schoner op benzine dan op LPG. Dat komt doordat de motor is ontworpen voor de brandstof benzine. Dat is ook de reden dat autofabrikanten geen af-fabriek LPG activiteiten hebben en er slechts bij een handje vol modellen er door de fabrikant er een goedkeuring is voor achteraf montage.

Uit een TNO-rapport uit 2010 blijkt dat LPG- en CNG-voertuigen met een achteraf ingebouwde gasinstallatie hebben gemiddeld een 70% hogere NOx-emissie dan voertuigen met een af-fabriek gasinstallatie of benzinevoertuigen.

De fijnstof-uitstoot is bij dieselauto’s door toepassing van af-fabriek roetfilters zeer effectief teruggebracht. De fijnstofemissie van moderne LPG- en CNG-voertuigen is hierdoor op hetzelfde of soms zelfs op een hoger niveau komen te liggen dan die van dieselvoertuigen met af-fabriek roetfilter.