Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Welke auto is de ANWB Trekauto van het Jaar 2022?

3 plug-ins en 3 elektrische trekauto's getest

Plug-in hybride auto's en volledig elektrische auto's zijn prima caravantrekkers. Ze hebben een stabiele wegligging en flinke motorkracht. Beide eigenschappen zijn onontbeerlijk voor trekauto's. De ANWB Kampeerkampioen testte drie plug-in hybrides en drie volledig elektrische auto's tijdens de verkiezing ANWB Trekauto van het Jaar 2022. De winnaar is de Hyundai IONIQ 5.

Deelnemers

Dit waren de deelnemers: Hyundai IONIQ 5 77kW AWD, Kia Sportage 1.6 T-GDi, Volvo XC40 Recharge Pure, Lynck Co 01, Peugeot 308 Hybrid 225 en Ssang Yong Korando e-Motion.

Snel naar: Beoordeling trekauto's (incl. prijzen)

Hyundai IONIQ 5 77kW AWD

Trekauto van het Jaar 2022

De Hyundai IONIQ 5 is de winnaar van de verkiezing Trekauto van het Jaar. De IONIQ 5 laat zien dat technische innovatie goed wordt vertaald naar praktisch gebruik. Zo houdt de auto bij het bepalen van de actieradius al rekening met het gewicht van de caravan. Ook het vehicle-to-load systeem, waarmee je stroom voor je caravan kunt tappen uit de autoaccu, is slim. Door de lage, brede bouw en het gunstige zwaartepunt is de stabiliteit onovertroffen. De IONIQ 5 is geschikt voor supersnel laden via een DC-lader, dus de accu kan in no-time weer vol zijn. De kracht van de IONIQ 5 is goed te doseren bij het accelereren, waardoor je mooi vloeiend wegrijdt. Het futuristische dashboard vergt wat gewenning. De dodehoekcamera’s zijn ideaal. De gereden Hyundai IONIQ 5 was wel de duurste auto uit de vloot kandidaten.*

De Hyundai IONIQ 5 private leasen.

* De achterwielaangedreven versie was niet beschikbaar. Bij de beoordeling is rekening gehouden met het verschil in aandrijving en prijs ten opzichte van de basisversie en de overige kandidaten.

Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid

De beste PHEV

De splinternieuwe Kia Sportage plug-in hybrid vertoont veel overeenkomsten met de Hyundai Tucson, die vorig jaar de verkiezing Trekauto van het Jaar won. Het onderstel van beide trekauto's is vergelijkbaar, evenals de meeste technische snufjes in het interieur. De Sportage komt wel sportiever over door zijn wat meer gedrongen lijn. Het dashboard geeft je een echt ‘cockpitgevoel’, de hoge middenconsole versterkt dat nog eens. De Sportage maakt indruk met zijn stabiele wegligging en flinke motorkracht. Een klein smetje is dat de brandstofmotor bij stevig accelereren het toerental lang vasthoudt. Voor veel caravankampeerders zal de standaard vierwielaandrijving van deze plug-in hybrid een belangrijk koopargument zijn. Samen met de ruimte en de complete uitrusting is de vanafprijs heel gunstig.

Volvo XC40 Recharge Pure

Publieksfavoriet

De Volvo XC40 Recharge Pure is stabiel en heeft prima rijprestaties. Wel is het onderstel van de Volvo wat stoterig. Het ruimteaanbod is prima, al verwacht je wel een wat grotere kofferruimte. Het one-pedal drive, waarbij de auto automatisch door regeneratie afremt als je het gaspedaal loslaat, gaat vrij bruusk. Dat is helaas niet instelbaar. De motorkracht van de Volvo is een enorm pluspunt, hij rijdt soepel met de caravan weg op een helling en snel accelereren bij inhalen is geen enkel probleem. De Volvo XC40 heeft geen aparte trailerfunctie, wel worden diverse hulpsystemen uitgeschakeld als er een caravan aangekoppeld is. De prijsstelling van de XC40 Recharge Pure is erg gunstig als je ziet wat je voor je geld krijgt.

Lynk & Co 01

Complete reisauto

De Lynk & Co 01 is een ideale reisauto voor de Nederlandse caravankampeerder: ruim, rijk uitgerust en beresterk voor een zeer gunstige prijs. Een minpuntje is dat de samenwerking tussen de brandstofmotor en de elektrische aandrijflijn niet altijd even soepel is. Wel is er een compliment voor de kracht die de driecilindermotor brandstofmotor levert. Hoewel de Lynk & Co gebaseerd is op de Volvo XC40, heb je in de eerstgenoemde (gevoelsmatig) meer binnenruimte. De bediening is niet optimaal: naar sommige instellingen moet je goed zoeken in het besturingssysteem. Dat de Lynk & Co een fijne caravantrekker is (die maar liefst 1.800 kg mag trekken) is evident, maar het is vooral de ruime uitrusting in combinatie met de gunstige prijsstelling die punten scoort.

Peugeot 308 Hybrid 225

Voor de sportieve kampeerder

De Peugeot 308 is traditioneel geliefd als caravantrekker maar als nieuwe hatchback valt hij wat uit de toon ten opzichte van de andere deelnemers. Maar wat motorprestaties betreft, steekt hij menig concurrent naar de kroon. Het gereden exemplaar had een GT-onderstel, met enorme wielen en verlaagde vering. Dat draagt bij aan de stabiliteit maar minder aan het comfort. De lage instap en het krappe interieur overschaduwen de uitstekende plug-in hybride aandrijflijn. De haarscherpe achteruitrijcamera is heel handig bij het aankoppelen van een caravan. Met een paar drukken op de knop is het karakter van de stuurbekrachtiging en gaspedaalwerking in te stellen. Dit geeft je extra mogelijkheden om de bediening van de auto af te stemmen op het rijden met de caravan.

Ssang Yong Korando e-Motion

Voordelig elektrisch rijden

De gunstige prijs/kwaliteitverhouding en de prima aandrijflijn van de Ssang Yong Korando e-Motion levert niet genoeg credits op om de wat verouderde vormgeving en afwerking van de auto uit te vlakken. De trekkracht van de motor is wel een plezierige verrassing. De regeneratiestand met flippers aan het stuur wordt gewaardeerd. Ook de ruime uitrusting (het ontbreekt je aan niets) scoorde punten. Met een caravan aan de haak is de wegligging van de Korando niet zo snaarstrak als bij de Volvo XC40 en de Hyundai IONIQ 5 en is het met name het dashboard dat de score drukte. Die is wel overzichtelijk en informatief, maar de vormgeving is erg druk. Ook het glimmende plastic is te veel van het goede. De binnenruimte en het zitcomfort vijzelen de scores weer aardig op.

Heb je een caravan op het oog, maar weet je niet of deze achter jouw auto kan? Of andersom; heb je een auto op het oog, maar weet je niet of je huidige caravan er achter kan? Gebruik de rekentool Caravantrekker.