Zomerbandentest 2017

Ruime keus aan goede zomerbanden

De uitkomsten van de zomerbandentest 2017 stemmen tot tevredenheid. Van de 31 geteste banden scoren er 7 een eindscore van 4 sterren. Deze banden zijn zeer aan te raden. Eenentwintig banden scoren 3 sterren en daarmee veilig en dus aan te raden. Twee banden komen niet verder dan twee sterren en slechts één band haalt maar één ster en raden we af.

Direct naar de resultaten van de zomerbandentest 2017

Bandenmaat 195/65 R15 V

Bandenmaat 215/65 R16 H

Lees de tabellen met in je achterhoofd de eigen verwachtingen en eisen aan een band. Voor mensen die maar 5.000 kilometer per jaar rijden zal slijtvastheid een minder belangrijke rol spelen dan voor veelrijders. 

Veel keuze in bandenmaat 195/65 R15 V

In de populaire maat 195/65 R 15V is een breed aanbod van zomerbanden die we kunnen aanraden. Deze bandemaat vind je onder auto’s zoals de Ford Focus, Hyundai i30. Opel Astra, Peugeot 308 en VW Golf. De vier beste banden komen van Pirelli, Continental, Bridgestone en Goodyear – deze scoren vier van de maximaal haalbare vijf sterren.

Tips bandenmaat 195/65 R15 V

  • Wie vooral optimale prestaties op droog wegdek belangrijk vindt is het beste af met de Dunlop of de Goodyear.
  • Wie juist optimale prestaties op nat wegdek wil kan het beste kiezen voor de Pirelli of de Continental.
  • Wie milieucriteria als verbruik, geluid en lange levensduur het belangrijkst vindt, kiest de Michelin of de Vredestein.
  • Wie een band met rondom goed afgewogen prestaties wil kan kiezen voor de Pirelli, Continental, Bridgestone, Goodyear of Esa-Tecar.
  • Wie een goedkope all rounder wil kan kiezen voor de Esa-Tecar.  

Alle resultaten bandenmaat 195/65 R15V

Banden speciaal voor SUV’s in bandenmaat 215/65 R16 H

De geteste bandenmaat  215/65 R 16 H is een maat voor kleinere SUV’s. Denk hierbij aan auto’s zoals de Dacia Duster, Nissan Qashqai, VW Tiguan en Opel Mokka. Wij kozen voor deze test alleen pure SUV banden. In deze maat zijn ook nog wel standaard modellen leverbaar maar wij wilden dit jaar eens de echte SUV-exemplaren testen. Ook omdat voor grotere SUV’s er vaak geen keuze is, daar zijn alleen SUV banden leverbaar. Van de 15 geteste banden zijn er twee die vier van de maximaal haalbare vijf sterren halen. Dat zijn de Goodyear EfficientGrip SUV en de Cooper Zeon 4XS Sport. Eén band scoort slecht (1 ster) en raden we af. Dat is de Yokohama Geolandar SUV.

Zes van de geteste SUV-banden zijn voorzien van het M+S symbool, dat staat voor ‘modder en sneeuw’. Dit wekt de indruk dat deze banden ook over winterse eigenschappen (grip op sneeuw) beschikken. Dat hebben we getest en wat blijkt, bij 3 van de zes is er geen enkele grip op sneeuw, de overige drie bieden wel iets maar niet wat verwacht mag worden van een band met winterse eigenschappen. We adviseren daarom nadrukkelijk om bij (SUV) banden voor winterse eigenschappen niet alleen op M+S maar vooral ook op het sneeuwvlok-symbool te letten. Alleen dan weet je zeker dat je te maken hebt met een band met winterse eigenschappen.

Tips bandenmaat 215/65 R16 H

  • Wie vooral optimale prestaties op droog wegdek belangrijk vindt kan het beste kiezen voor de Bridgestone of de Firestone.
  • Wie juist optimale prestaties op nat wegdek wil kiest de Uniroyal of de Goodyear
  • Wie een laag verbruik het belangrijkst vindt, is het beste af met de BF Goodrich.
  • Wie een band met rondom goed afgewogen prestaties wil kan kiezen voor de Goodyear of de Cooper.
  • Voor wie een minimale slijtage prioriteit heeft is de Pirelli de beste keuze.

Alle resultaten bandenmaat 215/65 R16 H

De zomerbandentest 2017: zo zijn we te werk gegaan

Uniek aan de zomerbandentest van de ANWB is dat alle banden anoniem gekocht worden bij handelaren en via internet. Hiermee wordt voorkomen dat het testteam geprepareerde of speciale banden krijgt. De banden zijn dus identiek aan de exemplaren die de consument koopt.

Zomerband getest op al zijn eigenschappen

De banden zijn getest op remweg, veiligheid, zijdelingse grip (weerstand tegen slippen van de auto), weerstand tegen aquaplaning, geluidsproductie, slijtvastheid en natuurlijk de eigenschappen op droog wegdek. Van belang is de onderlinge samenhang van deze eigenschappen want een band die heel veel grip levert (denk aan een Formule 1 band) slijt vaak heel hard. Bij een zomerband is dus altijd spraken van een compromis.

Beste compromis levert beste band

Juist die onderlinge samenhang is belangrijk want veel eigenschappen van een band zijn strijdig. Zo gaat het verbeteren van de grip ten koste van de slijtvastheid (kijk maar naar formule 1 banden, fantastische grip maar slechts voor 15 rondjes). Elke bandenfabrikant moet zodoende een compromis tussen allerlei strijdige eigenschappen vinden. In de bandentest wordt beoordeeld hoe goed een fabrikant erin geslaagd is een veilig en duurzaam compromis te vinden.

Voor zomerbanden gaat het dan om de eigenschappen op droog wegdek, op nat wegdek, de geluidsproductie, het verbruik, de slijtvastheid en de duurzaamheid op hoge snelheid. In het eindoordeel laten we de onderlinge samenhang meewegen. Een band verdient alleen het predicaat ‘goed’ als vastgesteld is dat alle eigenschappen van hoog niveau zijn.

Meer over de testmethode

Veelgestelde vragen over banden en de bandentest