Zomerbandentest 2018

Bijna alle geteste banden scoren voldoende

Drie van de dertig geteste zomerbanden haalden een onvoldoende in de ANWB Zomerbandentest 2018.  Daarom kan de ANWB liefst 27 banden aanraden, in de maten 205/55 R16 en 175/65 R14. Wie nieuwe zomerbanden nodig heeft vindt zodoende een breed palet met goede banden.

Direct naar de resultaten van de zomerbandentest 2018

Bandenmaat 175/65 R14 T

Bandenmaat 205/55 R16 V

Lees de tabellen met in je achterhoofd de eigen verwachtingen en eisen aan een band. Voor mensen die maar 5.000 kilometer per jaar rijden zal slijtvastheid een minder belangrijke rol spelen dan voor veelrijders. 

B-merken scoren beste in 175/65 R 14 T

In de maat 175/65 R 14 T zijn er 2 banden die goed scoren (4 sterren) en nog eens 11 die een voldoende halen (3 sterren).  Deze bandenmaat komt op nieuwe auto’s niet zo veel meer voor, maar vind je nog wel veel terug onder occasions. Belangrijk dus om deze maat te testen en fabrikanten te motiveren nieuwe ontwikkelingen en producten ook in deze maat te introduceren. Want het lijkt erop alsof bandenfabrikanten het niet zo’n belangrijke maat vinden. Het niveau in de test valt een beetje tegen. Prestaties van de testproducten zijn eerder voldoende dan goed. De beste banden uit de test zijn niet de gebruikelijke premium producten maar zogenaamde kwaliteits- of tweede (B) merken. Zo hebben alleen Falken (kwaliteitsmerk) en Semperit (tweede merk van premiumfabrikant Continental) het eindoordeel goed (4 sterren) gehaald.

Tips bandenmaat 175/65 R 14T

  • Wie vooral optimale prestaties op droog wegdek belangrijk vindt kan het beste kiezen voor de Falken, Continental, Firestone of Maxxis.
  • Wie juist optimale prestaties op nat wegdek wil kan het beste kiezen voor de Semperit of de Continental.
  • Wie milieucriteria als verbruik, geluid en een lange levensduur het belangrijkst vindt, is het beste af met de Vredestein of de Pneumant.
  • Wie een band met rondom goed afgewogen prestaties en zonder tekortkomingen wil kan kiezen voor de Falken of de Semperit.
  • Wie een zo goedkoop mogelijke maar veilige band wil kan kiezen voor de Apollo

Alle resultaten bandenmaat 175/65 R14T

Bandenmaat 205/55 R 16 V

De bandenmaat 205/55 R 16 V komt erg veel voor en vind je onder bijvoorbeeld de Audi’s A3 en A4, Ford Focus, Ford Mondeo, Mercedes A-klasse en Peugeot 2008. Wij hebben deze bandenmaat getest met de meest verkochte auto op deze maat, de Volkswagen Golf. Het niveau van het testveld in deze maat is goed. Van de 16 geteste banden halen er 6 het eindoordeel goed (4 sterren). Nog eens 3 banden missen dat maar net en eindigen op 3 sterren, net als 5 andere banden met iets grotere tekortkomingen. Ook deze acht banden kunnen we aanraden, ze scoren voldoende of ruim voldoende waar de 6 toppers op een goed zitten.

Tips bandenmaat 205/55 R 16 V

  • Wie vooral optimale prestaties op droog wegdek belangrijk vindt kan het beste kiezen voor de Michelin, de Firestone of de Hankook
  • Wie juist optimale prestaties op nat wegdek wil kan het beste kiezen voor de Bridgestone
  • Wie een laag verbruik het belangrijkst vindt is het beste af met de Continental.
  • Voor wie een minimale slijtage prioriteit heeft is de Michelin de beste keuze.
  • Voor wie voldoende rijeigenschappen (ipv goed) genoeg is en prijs belangrijk vindt zolang het niet ten koste gaat van veiligheid, kan kiezen voor de Kumho, Nexen of Giti.

Alle resultaten bandenmaat 205/55 R16 V

De achterhoede: twee banden afgewaardeerd

De Vredestein Sportrac 5 en de Infinity Ecosis – beide banden in de maat 205/55 R 16 V - hebben op basis van hun rijeigenschappen 3 sterren gehaald maar zijn afgewaardeerd door uitval tijdens de snelheidsproef.

Links de Infinity Ecosis, rechts de Vredestein Sportrac 5

Bij uitval in onze test wordt een hertest uitgevoerd. De Infinity doorstond ook de hertest niet. Een tweede Vredestein exemplaar doorstond wel de hertest zodat er een derde exemplaar getest is. Had deze 3e band de test doorstaan dan was de uitslag geslaagd geweest. Deze derde band heeft de test echter ook niet doorstaan zodat de Vredestein is uitgevallen.

Van beide banden zijn vervolgens exemplaren getest volgens de ECE-R30 norm. Die proef is wel doorstaan zodat de uitslag van de snelheidsproef “beperkt doorstaan” is en daarmee een afwaardering naar een eindoordeel van 2 sterren.

De zomerbandentest 2018: zo zijn we te werk gegaan

Uniek aan de zomerbandentest van de ANWB is dat alle banden anoniem gekocht worden bij handelaren en via internet. Hiermee wordt voorkomen dat het testteam geprepareerde of speciale banden krijgt. De banden zijn dus identiek aan de exemplaren die de consument koopt.

Zomerband getest op al zijn eigenschappen

De banden zijn getest op remweg, veiligheid, zijdelingse grip (weerstand tegen slippen van de auto), weerstand tegen aquaplaning, geluidsproductie, slijtvastheid en natuurlijk de eigenschappen op droog wegdek. Van belang is de onderlinge samenhang van deze eigenschappen want een band die heel veel grip levert (denk aan een Formule 1 band) slijt vaak heel hard. Bij een zomerband is dus altijd spraken van een compromis.

Beste compromis levert beste band

Juist die onderlinge samenhang is belangrijk want veel eigenschappen van een band zijn strijdig. Zo gaat het verbeteren van de grip ten koste van de slijtvastheid (kijk maar naar formule 1 banden, fantastische grip maar slechts voor 15 rondjes). Elke bandenfabrikant moet zodoende een compromis tussen allerlei strijdige eigenschappen vinden. In de bandentest wordt beoordeeld hoe goed een fabrikant erin geslaagd is een veilig en duurzaam compromis te vinden.

Voor zomerbanden gaat het dan om de eigenschappen op droog wegdek, op nat wegdek, de geluidsproductie, het verbruik, de slijtvastheid en de duurzaamheid op hoge snelheid. In het eindoordeel laten we de onderlinge samenhang meewegen. Een band verdient alleen het predicaat ‘goed’ als vastgesteld is dat alle eigenschappen van hoog niveau zijn.

Meer over de testmethode

Veelgestelde vragen over banden en de bandentest