Allseasonbandentest 2018

Beste van twee werelden?

Is de allseasonband de nieuwste trend? Is de technische ontwikkeling nu zo ver dat ook voor de hedendaagse (kleinere) auto, zomerbanden met winterse eigenschappen te ontwikkelen zijn? Om dat te beoordelen testen we 9 van de modernste allseasonbanden. Bieden ze echt het beste van twee werelden?

Direct naar de resultaten van de allseasonbandentest 2018

Bandenmaat 175/65 R14 T

Lees de tabellen met in je achterhoofd de eigen verwachtingen en eisen aan een band. Voor mensen die maar 5.000 kilometer per jaar rijden zal slijtvastheid een minder belangrijke rol spelen dan voor veelrijders. 

Prestaties zoals die van een zomerband in de zomer, gecombineerd met voldoende winterse eigenschappen, vinden we in deze bandentest (en in deze bandenmaat) niet. Wel zijn er vier banden die voldoende scoren en als allseasonband aan te raden zijn. Dat zijn de Continental AllSeasonContact, de Goodyear Vector 4Seasons Gen-2, de Nokian Weaterproof en de Nexen B blue 4 season. 

Allseasonbanden zijn dus niet per definitie vervangers van zomerbanden en winterbanden. Wel is het zo dat alle geteste allseasonbanden het zogeheten 3PMSF-symbool dragen (Three Peak Mountain Snow Flake, Alpine- of het bergen/sneeuwvlokje symbool). Dat houdt dus in dat ze wettelijk voldoen als er winterbandenplicht geldt, zoals in Duitsland en in Oostenrijk.

Prestaties op nat wegdek

De Continental, Goodyear, Nokian en Nexen hebben geen tekortkomingen op nat wegdek. Het beste op nat is de Goodyear, met de kortste remweg en de beste zijdelingse grip. De Continental zit daar niet ver achter. Ook de Nexen heeft een korte remweg op nat maar de zijdelingse grip en aquaplaning dwars is hier wat minder. De Firestone scoort op nat (net als op droog) een onvoldoende. Zowel de zijdelingse grip als de remweg op nat wegdek blijft duidelijk achter bij de concurrentie. Bij remmen vanaf 80 km/h is het verschil met de beste uit de test al 11 meter.

Prestaties op droog wegdek

Op droog wegdek kan alleen de Vredestein bij de referentie-zomerband in de buurt blijven. Alle overige modellen vertonen in meerdere of mindere mate tekortkomingen. Bij Firestone gaat het verder dan dat, die band scoort onvoldoende op droog. Wel scoren alle banden, onder de hete zomerse omstandigheden, duidelijk beter dan de ook geteste referentie-winterband.

Veel tekortkomingen liggen op het testonderdeel rijeigenschappen. Een wollig, wat vaag gevoel dat zich door ontbrekende feedback van de achteras als onzeker rijgedrag uit. Bij sommige banden is sprake van een vaag stuurgedrag. Door de testmanoeuvres neemt de temperatuur van de band toe. Bij bijna alle banden leidt dit tot afnemende prestaties op droog wegdek. Het verschil tussen de beste (Michelin) en de slechtste (Firestone) bedraagt bij remmen vanaf 100 km/h zo’n 6 meter.

Prestaties op sneeuw en ijs

Op sneeuw hebben alleen de Continental  en de Nokian geen tekortkomingen. Deze twee bevinden zich op winterbandenniveau. De Firestone en de Nexen hebben slechts lichte tekortkomingen, de Firestone heeft wat minder zijdelingse grip en bij de Nexen liggen remmen en wegrijden op wat lager (dan gewenst en haalbaar) niveau. De Goodyear heeft onvoldoende zijdelingse grip op sneeuw maar dankzij goede scores op remmen en tractie haalt de band nog wel een voldoende op sneeuw.

Onvoldoendes zijn er voor de Michelin, Vredestein, Maxxis en Hankook. In vrijwel alle gevallen is remmen en tractie nog wel voldoende maar zit het pijnpunt in de zijdelingse grip. Deze vier banden zijn vanwege de prestaties op sneeuw afgewaardeerd tot 2 sterren, beperkt aan te raden. Voor Nederlandse omstandigheden met relatief weinig sneeuwdagen en vlakke wegen kan het nog wel, zolang je op sneeuw maar rekening houdt met weinig grip bij sturen (snelheid aanpassen). Voor het op- en afrijden van een besneeuwde bergpas zijn deze banden niet aan te raden.

Op ijs laten de all seasonbanden geen nadelen zien ten opzichte van winterbanden.

Verbruik en slijtvastheid

Het door de banden veroorzaakte verschil in verbruik ligt rond de 3%, wat overeenkomt met zo’n 0,2 l/100 km. Zuinigste is de Continental, het hoogste verbruik heeft de Hankook. Op slijtvastheid scoort de Michelin het beste, met deze band haalden we 54.000 km. Nummer 2, de Goodyear, blijft daar met 46.000 km al behoorlijk bij achter. Slechtste uit de test is de Nexen, die met 25.000 km nog niet tot de helft komt van de Michelin.

Tips bandenmaat 175/65 R 14T

  • Wie vooral optimale prestaties op droog wegdek belangrijk vindt kan het beste kiezen voor de Continental, Nexen, Michelin of Vredestein.
  • Wie juist optimale prestaties op nat wegdek wil kan het beste kiezen voor de Goodyear of de Continental.
  • Wie een lange levensduur het belangrijkst vindt, is het beste af met de Michelin, Goodyear of Nokian.
  • Wie een band met rondom goed afgewogen prestaties niet meer dan slechte lichte  tekortkomingen wil kan kiezen voor de Continental, Goodyear, Nokian of Nexen.

Alle resultaten bandenmaat 175/65 R14T

Allseasonband is vooral resultaat van compromissen

Het ontwikkelen van een autoband is per definitie een proces waarin je compromissen sluit. Want een goede band moet aan tal van tegenstrijdige eigenschappen voldoen. Wil je bijvoorbeeld de grip verbeteren, dan gaat dat ten koste van de slijtvastheid. Bij de ontwikkeling van allseasonbanden worden bewust nog veel grotere compromissen gesloten dan bij zomer- of winterbanden. Of zo’n compromis tot tevredenheid stemt, beslist uiteindelijk de consument. Deze ANWB bandentest wil de consument helpen bij de beslissing of, en zo ja welke, allseasonband de beste koop is.

Zomerband met winterse eigenschappen

Enkele jaren geleden bracht Michelin de CrossClimate op de markt. Dat was een allseasonband die zich gedroeg als een zomerband, met winterse eigenschappen. Onder zomerse omstandigheden moest deze band een zomerband benaderen, onder winterse omstandigheden moest je er veilig mee thuis kunnen komen. Inmiddels zien we dat Michelin in sommige kleinere maten (voor kleinere auto’s) geen zomerband meer levert, maar louter de CrossClimate allseasonband. Michelin omschrijft deze band als een zomerband met winterse eigenschappen.

Onder welke omstandigheden is getest?

We laten in deze bandentest ook de echte specialisten meedraaien. Oftewel, we meten het niveau van de allseasonband af aan de prestaties van zomer- en winterbanden. Getest werden de banden onder verschillende weersomstandigheden: op droog wegdek, nat wegdek, sneeuw en ijs. Ook geluidsproductie, verbruik en slijtvastheid zijn onder de loep genomen. Als testauto gebruikten wij de Ford Fiesta.
De tests op droog wegdek zijn in de zomer uitgevoerd, bij hoge lucht- en asfalt temperaturen. Nat wegdek hebben we in de herfst getest, bij temperaturen tussen de 5 en 15 graden Celcius. Sneeuw en ijs zijn natuurlijk in de winter getest. De slijtagetests zijn voor de helft in de zomer uitgevoerd en voor de helft in de winter om de slijtage zowel bij hogere als bij lagere temperaturen te beproeven.

Zie ook

Zomerbandentest

Winterbandentest

Veelgestelde vragen over banden en de bandentest