Autotest Volkswagen T-Roc

Zoek andere autotests

Frivool… voor een Volkswagen

Volkswagen T-Roc | prijs vanaf: € 27090 | in de showroom vanaf: september 2017
Feb 2018 - Gert Wisse

De op de VW Golf gebaseerde T-Roc is een strak gelijnde auto die naar VW-begrippen nogal frivool overkomt, omdat je hem in two tone kleuren kunt kopen, waarbij dan ook meteen het dashboard een andere kleurtje heeft.

Conclusie

De VW T-Roc ziet er strak uit. De compacte crossover heeft niet alleen zijn uiterlijk mee, maar beschikt bovendien over prima rijeigenschappen en een uit de kluiten gewassen kofferbak. De achterbank daarentegen biedt weinig ruimte aan grotere kinderen. En band- en windgeruis zijn meer aanwezig dan je zou verwachten in een VW. De vanafprijs van de T-Roc is met € 26.550 netjes, maar om er echt een fijne gezinsauto van te maken mis je het een en ander op de standaardauto. Je zult pakketten moeten kiezen, die de prijs aardig opdrijven.

Type auto en prijs

De testauto is de lichtst gemotoriseerde versie: de driecilinder 1.0 TSI goed voor 115 pk en een handgeschakelde zesbak. De vanafprijs van de T-Roc is 26.550 euro. Maar onze testauto is een T-Roc Style met daar bovenop nog ‘ns diverse pakketten, waaronder een zogeheten Style Pluspakket – dat omvat onder meer de afwijkende kleur van het dak - en komt op maar liefst €35.126. Om de auto op smaak te brengen moet je best wel veel zaken bijkopen. Verwarmbare stoelen, een navigatiesysteem en DAB-radio, een automatische airco en LED-verlichting – het kost allemaal extra geld. Je zou je kunnen verbazen over de komst van de T-Roc. Bij Volkswagen hebben ze immers al een compacte crossover in het leveringsprogramma in de vorm van de Tiguan. Maar de T-Roc - waarvan de 'T' niet alleen verwijst naar die Tiguan, maar ook naar diens grotere broer de Touareg - is niet alleen een maatje kleiner, hij heeft zijn pijlen bovendien gericht op auto’s zoals de Suzuki Vitara en de Toyota C-HR. Voor wie verlangt dat zijn T-Roc er niet alleen uitziet als een terreinwagen, maar daadwerkelijk iets klaarspeelt buiten de gebaande paden, kunnen de sterkste motoren ook in combinatie met vierwielaandrijving worden aangeschaft. De meerprijs bedraagt minimaal 11 mille, waardoor de eenvoudigste 4Motion-versie een prijskaartje heeft van maar liefst € 37.290.

Hoe rijdt de Volkswagen T-Roc

Het weggedrag van de VW T-Roc is netjes comfortabel en zorgt voor rust aan boord. Maar het is ook weer niet zo dat je eens lekker een potje gaat sturen met deze auto. Daarvoor zit er te weinig ‘gevoel’ in de stuurinrichting en is de besturing niet direct genoeg. In snel genomen bochten helt hij tevens meer over dan je zou verwachten. De T-Roc weegt 1.270 kg, wat op zichzelf keurig is (een Toyota C-HR bijvoorbeeld weegt ruim 100 kg meer), maar je merkt dat de driecilindermotor soms echt hard aan het werk is. Je moet de krachtbron namelijk op toeren houden, want onderin is niemand thuis. En dat heeft weer gevolgen voor het brandstofverbruik. We scoorden een gemiddelde van 1 op 14,9. Op zichzelf keurig, maar voor een driecilinder niet erg zuinig. De handgeschakelde zesbak is hakerig. En nog een klacht: je hoort flink wat banden- en windgeruis op de snelweg. Rond de 3000 r/min hoor en voel je (in elk geval in onze testauto) lichtjes een dreun in de aandrijflijn. Al met al niet erg verfijnd voor een auto van 35 mille. Wat actieve veiligheidssystemen betreft heb je op de T-Roc altijd actieve rijstrookassistent en een automatisch noodremsysteem met voetgangersherkenning. Onze testauto voegt daar onder meer nog aan toe adaptieve cruise control, parkeersensoren rondom en bochtverlichting. Deze voorzieningen zitten in de Style-uitvoering. Zaken als dode-hoek-detectie, kruisend-verkeer-detectie en grootlichtassistent zitten in een prijzig pakket van 1.600 euro. Het zich rondom is matig. De T-Roc heeft zoals heel veel moderne auto’s erg brede raamstijlen. Vooral schuin naar achteren is het zich niet best.

De Volkswagen T-Roc van binnen

Vanwege het bestaan van de VW Tiguan schatten veel mensen de T-Roc te klein in. Het is namelijk geen opgeruigde Polo, maar een verhoogde Golf. Met afmetingen van 4,23 meter lengte, 1,82 meter breedte en 1,57 meter hoogte is hij 25 centimeter korter, 2 centimeter smaller en 5 centimeter lager dan de Tiguan. Toch is ook de T-Roc behoorlijk ruim. Die ruimte zie je vooral terug in de kofferbak met minimaal 445 liter en maximaal 1.290 liter. Bovendien is de laadvloer mooi vlak en kun je de vloer nog verlagen voor een maximum aan ruimte – maar dan ben je de vlakke laadvloer wel kwijt. In de testauto kun je de rechtervoorstoel trouwens helemaal neerklappen zodat je lange spullen kunt vervoeren – kost wel € 174 extra. De elektrische achterklep is trouwens ook een extra, en wel van 358 euro. Op de achterbank – wat zijn die zittingen kort! – heb je wat minder beenruimte dan je zou verwachten. Maar de hoofdruimte is prima. Door de hoge middentunnel kunnen achterin maar twee mensen zitten. Bij het instappen achterin moet je over de wielkast heenstappen. De T-Roc is van binnen wat terughoudender in de vormgeving dan van buiten. Ergonomisch is het allemaal dik in orde. Hij heeft een analoog instrumentarium, tegen meerprijs is ook een digitale versie leverbaar. Verder heeft de T-Roc het van VW bekende grote aanraakscherm dat al reageert als je het nog niet aanraakt. Voorin vind je twee USB-aansluitingen, achterin een 12 Volt aansluiting. De testauto heeft Apple Carplay.

De Volkswagen T-Roc en het milieu

De 1.0TSI-versie van de VW T-Roc heeft een C-energielabel. Het gemiddelde brandstofverbruik tijdens de test bedroeg 1 op 14,8. Overigens heeft de zwaardere 1.5 TSI een D-label en het topmdoel, de 2.0 TSI 4Motion (vierwielaandrijving) een F-label. Een brandstofbesparend start-stopsysteem wordt standaard meegeleverd, ongeacht de gekozen motorisering.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een VOLKSWAGEN en wil je deze verkopen?