Autotest Toyota C-HR 1.2T

Zoek andere autotests

Hip, hipper, hipste crossover

Toyota C-HR 1.2T | prijs vanaf: € 30470 | in de showroom vanaf: 2016
Feb 2018 - Gert Wisse

Coupé High Rider. Daar staan de letters C-HR voor in de naam van deze crossover van Toyota. Onze testauto heeft een 1.2 turbomotor. Het is een stoere kar met standaard heel veel veiligheidssystemen. Wel gek dat zo’n veilige auto zulke grote dode hoeken heeft. Tja, wie mooi wil zijn…

Conclusie

Het grootste pluspunt van de Toyota C-HR is de rijke standaard veiligheidsuitrusting. Bovendien zijn de rijeigenschappen en de ergonomie dik in orde. Een belangrijk minpunt is het belabberde zicht schuin naar achteren. Verder is de bagageruimte voor dit type auto beperkt. De hier getest C-HR heeft een 1.2 liter viercilinder benzinemotor en een handgeschakelde zesbak, maar er is ook een hybride aandrijflijn. Dat is in feite de aandrijflijn uit de Toyota Prius (1.8 benzinemotor met elektromotor) gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. Die springt zuinig met brandstof om, maar kost fiks meer.

Type auto en prijs

Wat kost de C-HR? De instapversie – met 1.2 liter benzinemotor dus - is er vanaf € 25.495. De goedkoopste hybrideversie kost € 30.195. Onze testauto heeft geen hybrideaandrijving maar is de gewone viercilinder 1.2-versie goed voor 116 pk. Het is bovendien een Executive-versie en dat betekent een rijke uitrusting, maar ook een hoger prijskaartje: € 31.494. Wil je ook nog two tone dan moet je de bi-tone versie nemen die nog eens 800 euro duurder is. Wat zit er dan op die Executive? Een fraaier bekleed interieur , een hele dikke stereo, parkeer hulp en nog meer actieve veiligheid dan de auto standaard al heeft. Denk bijvoorbeeld aan kruisend verkeerdetectie. Toyota wil met de C-HR een product aanbieden dat er spannend en sexy uitziet. Volgens de topman van het merk kiest een derde van alle autokopers zijn vervoermiddel namelijk puur op basis van het uiterlijk. Voorheen waren Toyota’s vooral goed en betrouwbaar, maar niet echt spannend om te zien. De C-HR moet daar verandering in brengen. De letters 'C-HR' staan voor 'Coupe High Rider'; de Japanners zien de auto als een kruising tussen een crossover (wat weer een mix is van een stationcar en een SUV) en een coupé. De Toyota heeft dankzij de sterk teruglopende daklijn inderdaad iets coupé-achtigs. Uniek aan de C-HR is zijn uitgebreide veiligheidsuitrusting, die standaard op elke versie zit. Dus ook op het goedkoopste model! Voor de caravanliefhebbers onder ons: het maximum trekgewicht van de 1.2T bedraagt 1.300 kg.

Hoe rijdt de Toyota C-HR 1.2T

Toyota heeft zich veel moeite getroost om het stuur- en weggedrag van de CH-R echt goed te maken. En die missie is geslaagd. De C-HR rijdt bovengemiddeld goed. Het zwaartepunt ligt laag en dat helpt bij een stabiel weggedrag. De auto stuurt mooi precies en direct. Dankzij een double wishbone constructie in de achterwielophanging reageert de auto prachtig stabiel in snel genomen bochten. Het zwaartepunt ligt bovendien laag en ook dat helpt bij een stabiel weggedrag. De afstemming van vering en demping is een toefje aan de harde kant, maar ondanks zijn sportieve aspiraties voert comfort gelukkig de boventoon. De auto weegt 1.395 kg maar de 1.2 turbomotor weet met dat gewicht goed raad. Geen moment heb je het gevoel dat 116 pk onvoldoende is. Klein schoonheidsfoutje: de motor ijlt enigszins na als je het gas loslaat. De handgeschakelde zesbak is prima en schakelt zonder haken. De koppeling grijpt ook keurig aan. Toch heeft onze testauto nog een zogeheten IMT-knop (intelligent manual transmission). Dat omvat een systeem dat er voor zorgt dat je altijd mooi schokloos schakelt – speciaal voor iedereen die daar moeite mee heeft! De vele veiligheidssystemen, zoals adaptieve cruise control, automatische grootlichtschakeling, rijstrookassistentie met automatische stuurcorrectie en botswaarschuwing werken prima. Soms kun je van die systemen last hebben (grijpen te abrupt in, hebben allerlei irritante pieptoontjes etc), maar dat is in deze Toyota niet het geval. Wat het brandstofverbruik betreft, dat bedroeg tijdens de test gemiddeld 1 op 14,3. Niet spectaculair zuinig maar wel netjes voor een auto van dit formaat.

De Toyota C-HR 1.2T van binnen

Het interieur van de Toyota C-HR ziet er fraai uit. Bestel je een bi-tone versie – die heeft een zwart dak – dan krijg je in het dashboard een opvallend blauw accent. Het zicht op de meters is goed. Het infotainmentscherm zit hoog op het dashboard zodat het uitstekend afleesbaar is. De menustructuur is duidelijk, maar vergt wel enig scrollwerk. Voorin is meer dan genoeg ruimte voor lijf en leden. En er is voldoende bergruimte voor kleine spullen. Het kofferruim is met 377 liter niet echt groot voor een SUV/crossover. Met de bank plat gaat het een stuk beter, maar je beschikt niet over een vlakke laadvloer. Door de aflopende daklijn zou je verwachten dat er achterin weinig hoofdruimte voor handen is, maar zelfs iemand van 1 meter 90 zit er goed. Je hebt ook genoeg beenruimte. Wel is het er erg donker vanwege de kleine ramen en brede raamstijlen, wat beklemmend aanvoelt. Bovendien is de zitting nogal kort en biedt dus weinig steun aan je dijbenen. Groot minpunt is het zicht schuin naar achteren. Dat is in veel moderne auto’s al niet best, maar in de C-HR is het wel heel beroerd. De brede achterste raamstijlen maken in combinatie met de kleine achter- en zijruiten – die ook nog eens getint zijn – dat je bij het afslaan een fietser of voetganger over het hoofd ziet. En dat is best onveilig voor een zo veilige auto.

De Toyota C-HR 1.2T en het milieu

De 1.2-motor van de C-HR is keurig schoon. We scoorden een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14,3. Netjes maar niet spectaculair. Wie echt het milieu lief heeft, kiest voor de hybride versie. Die springt veel zuiniger om met brandstof en stoot per kilometer weinig schadelijke stoffen per kilometer uit.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een TOYOTA en wil je deze verkopen?