Autotest Nissan Qashqai DIG-T 163

Zoek andere autotests

Tweede termijn

Nissan Qashqai DIG-T 163 | prijs vanaf: € 30640 | in de showroom vanaf: september 2017
Jun 2017 - Frank Buma

Zelfs een verkoopsucces als de Nissan Qashqai ontkomt niet aan een opfrisbeurt. Maar op een aantal vlakken blijkt een facelift niet genoeg.

Conclusie

De vernieuwde Nissan Qashqai maakt dankzij zijn gunstige prijsstelling en uitgebreide veiligheidsuitrusting een goede kans om marktleider te blijven in het segment van de compacte crossovers. Een uitgesproken zaak is dit echter niet, omdat de concurrentie de Japanse semi-terreinwagen inmiddels voorbij is gestreefd wat het de binnenruimte en multimediale gebruiksmogelijkheden aangaat.

Type auto en prijs

Nissan etaleert zich graag als de grondlegger van het populaire crossovergenre. Hoewel er eind jaren zeventig al auto's op de markt kwamen die de afmetingen van een personenwagen combineerden met de hoge zit van een terreinauto - wie herinnert zich bijvoorbeeld de AMC Eagle nog? - kun je niet ontkennen dat het succes van de Qashqai heeft geleid tot het huidige, overvloedige modellenaanbod. De tweede generatie van de compacte semi-terreinwagen is echter alweer sinds 2014 op de markt. Om in dit druk bevochten segment relevant te blijven, hebben de Japanners hun troetelkind een opfrisbeurt gegeven, die naast een gewijzigd uiterlijk ook een bijgepunt interieur en een aangevulde veiligheidsuitrusting omvat. Met een prijskaartje van minimaal € 26.690 is de Nissan weliswaar een paar honderd euro in prijs gestegen, maar dat bedrag ligt nog altijd lager dan het geld dat voor de meeste alternatieven wordt verlangd. Modellen als de Seat Ateca, Hyundai Tucson en Peugeot 3008 zijn (fors) duurder in aanschaf. Hoewel de meeste crossovers nooit de gebaande paden zullen verlaten, kun je bij Nissan tegen meerprijs voor een vierwielaangedreven exemplaar terecht. Die extra is overigens voorbehouden aan de sterkste dieselmotorisering.

Hoe rijdt de Nissan Qashqai DIG-T 163

Sinds de oer-Qashqai in 2007 zijn publieksdebuut beleefde, zijn er maar liefst 2,3 miljoen exemplaren van verkocht. Daarmee is het voor de Japanners hun best verkochte model in Europa. De tweede generatie beleefde een droomstart met een aansprekend(er) uiterlijk, meer binnenruimte en een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Tijdens onze eerste kennismaking met de gefacelifte versie bleek er toch nog ruimte voor verbetering. Zo hebben de Nissan-ingenieurs meer isolatie in de deuren aangebracht en een dikkere achterruit gemonteerd. In onze herinnering was de Qashqai al geen rumoerige auto, maar we ervoeren de auto daadwerkelijk als (nog) stiller: bandenrumoer en windgeruis zijn nauwelijks nog hoorbaar. Het onderstreept de kwaliteit van de Qashqai als reisauto: mede dankzij de uitstekende stoelen is dit een auto voor kilometervreters. Wie van een crossover een dynamisch rijgedrag verwacht, kan beter naar een alternatief uitzien: ondanks beloofde verbeteringen stuurt de Nissan nog altijd erg licht. De carrosserie voelt bovendien bewegelijk en verder heeft de semi-terreinwagen de neiging om in een snel genomen bocht over zijn voorwielen weg te schuiven. Een veilige karaktertrek - van schrik doen de meeste automobilisten op zo'n moment instinctief het juiste; namelijk hun gas loslaten - maar het diskwalificeert de Qashqai voor een stevig potje sturen tenzij je daarmee doelt op de rit naar je vakantieadres. In Nederland is de eenvoudigste benzinemotor de populairste krachtbron, maar die was ten tijden van onze testrit niet beschikbaar. In plaats daarvan gingen we op pad met een 163 pk sterke benzineversie, die weliswaar meer vermogen biedt dan het instapmodel, maar vanwege zijn stevige meerprijs eigenlijk alleen het overwegen waard is voor wie geregeld een zware aanhanger moet trekken (het trekgewicht ligt met 1.500 kilo namelijk ook 300 kilogram hoger). In alle andere gevallen volstaat de 1.2, die zodra de vernieuwde Qashqai in de showroom staat, uiteraard ook leverbaar wordt. Hoewel de veiligheidsuitrusting van het huidige model met onder meer rijstrookassistentie, dode hoek signalering en vermoeidheidsherkenning nog altijd maatgevend is in dit segment, ontbrak het de populaire Nissan tot voor kort aan een zelfstandig remsysteem. Dat gemis is dankzij deze opfrisbeurt rechtgezet; het systeem beschikt zelfs over voetgangersherkenning. Daarnaast kun je op de Qashqai voortaan een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer bestellen. Maar de Japanners gaan nog een stap verder door vanaf de lente van 2018 op de versies met een automaat de mogelijkheid aan te bieden autonoom over de snelweg te rijden. Dit zogenaamde 'Propilot'-systeem kan niet naderhand worden ingebouwd; wie er oren naar heeft, zal de aanschaf van zijn Qashqai dus nog even moeten uitstellen. Tot slot benadrukken we op deze plaats nog maar eens het nut van de optioneel verkrijgbare achteruitrijcamera: over je rechterschouder valt de crossover namelijk nog altijd slecht te overzien.

De Nissan Qashqai DIG-T 163 van binnen

Een aanmerking die niet alleen de pers, maar ook de eigenaren op de vorige Qashqai hadden, betrof de grove afwerking van het interieur. Daar vinden we nog steeds veel plastic, maar het bovenste laagje is tenminste voorzien van zacht materiaal. Het nieuwe stuurwiel oogt niet alleen fraaier, maar vergemakkelijkt ook de instap dankzij de afgeplatte onderzijde. Bovendien is het voorzien van een reeks knoppen om de belangrijkste functies aan boord mee te bedienen, van de cruise control tot het geluidsniveau van het infotainmentsysteem. Digitale radio wordt voortaan standaard op de Nissan geleverd; een dienst als Apple CarPlay is (nog) niet beschikbaar. Hoewel de Qashqai van de meeste gemakken is voorzien, kun je op basis van het scherm van het navigatiesysteem concluderen dat de auto alweer een paar jaar oud is; dat scherm is klein en je kunt het nauwelijks aflezen wanneer de zon er op staat. Bij de concurrentie hebben ze daar betere oplossingen voor, zoals modellen als de Seat Ateca en Peugeot 3008 ook meer ruimte bieden op de achterbank en in de kofferbak. Ténzij je de achterbank neerklapt: met maximaal 1.585 liter is de Nissan hen dan nog altijd de baas, zoals de Spanjaard en de Fransman ook het antwoord schuldig moeten blijven op de handige indeling van de laadruimte. Die kun je in de Japanner in compartimenten opdelen met behulp van de schotten die anders dienst doen als dubbele laadbodem.

De Nissan Qashqai DIG-T 163 en het milieu

De Nederlandse importeur biedt de vernieuwde Qashqai als vanouds met twee benzine- en twee dieselmotoren aan. Het vermogen loopt uiteen van 110- tot 163 pk. De benzineversie aan de hand waarvan wij deze rij-indruk optekenden, is op papier goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 17,2. Wij noteerden een praktijkscore van 1 op 12,8, waarbij de eerlijkheid het ons gebiedt te zeggen dat we tijdens die rit niet alleen druk waren met het maken van de begeleidende video, maar ook de airconditioning op de hoogste stand hadden staan vanwege de tropische buitentemperaturen. Het moet dus (iets) zuiniger kunnen, mede geholpen door het start/stop-systeem dat deel uitmaakt van de standaarduitrusting.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest