Autotest Kia Cee'd SW 1.0 T-GDi Dynamic Line

Zoek andere autotests

Ruim, maar niet meer spotgoedkoop

Kia Cee'd SW 1.0 T-GDi Dynamic Line | prijs vanaf: € 25195 | in de showroom vanaf:
Sept 2016 - Gert Wisse

De Cee’d SW van Kia neemt het op tegen auto’s als de VW Golf Variant en de Ford Focus Wagon. Geen misselijke taak dus, maar de stationcarversie van de Cee’d blijkt zeer aan deze zware concurrenten gewaagd, al is het niet meer zo dat een Koreaan als deze een goedkope(re) auto is dan de concurrentie.

Conclusie

De Kia Cee’d is een prima middenklasser. Hij is ruim, rijdt goed en heeft een prima basisuitrusting. Samen met zeven jaar garantie maakt het deze Kia tot een geduchte concurrent van auto’s zoals de VW Golf Variant, Ford Focus Wagon en Renault Mégane Estate. Kia moet wel de ergonomie van het dashboard aanpakken.

Type auto en prijs

De Cee’d SW is Kia’s middenklasse stationwagon. Hij gaat de strijd aan in dat deel van de markt waar de concurrentie moordend is. Het is tevens het marktsegment waarin eigenlijk alleen nog maar goede auto’s worden gebouwd. En de Kia Cee’d SW is daarop geen uitzondering. De Cee’d is speciaal voor de Europese markt ontwikkeld. Hij is niet alleen door een Europeaan ontworpen maar wordt ook in Europa gebouwd, in Slowakije om precies te zijn. Het heeft tot gevolg dat de Cee’d makkelijk op je netvlies landt. Hij ziet er goed uit. De Kia Cee’d is er met keuze uit een benzine- en een dieselmotor. Wij testten de benzineversie, een 120 pk krachtige 1,0 liter driecilinder.

Hoe rijdt de Kia Cee'd SW 1.0 T-GDi Dynamic Line

De Kia Cee’d SW is lekker comfortabel. Hij veert prettig en is opvallend stil. De besturing zou nog wat directer en preciezer mogen. En erg mag meer gevoel in de stuurinrichting. In snel genomen bochten en op klaverbladen gaat de auto een beetje op één oor hangen, maar echt hinderlijk wordt dat nooit. Hinderlijk is het bandengeruis dat duidelijk het interieur binnendringt. Met een acceleratietijd van 0 naar 100 km/h in 11,4 seconden is het geen hardloper, maar je kunt prima meekomen met het overige verkeer. Het gemiddelde praktijkverbruik bedraagt 5,7 l/100 km (1 op 17,5).

De Kia Cee'd SW 1.0 T-GDi Dynamic Line van binnen

De Kia Cee’d SW is lekker ruim maar er zijn stationcars in deze klasse die nog meer ruimte bieden (Renault Mégane, Skoda Octavia). Het kofferruim biedt 528 liter ruimte met de achterbank op zijn plek en 1642 liter met alles weggeklapt. Daarmee behoort hij tot de ruimere stationcars in dit deel van de markt. Bovendien is de achterbak goed bruikbaar omdat de laadvloer vlak is en de ruimte zelf mooi vierkant. De rugleuning van de rechtervoorstoel kan naar beneden zodat je ook extra lange spullen kunt vervoeren. Kia levert tegenwoordig dezelfde geavanceerde rijhulpsystemen als de belangrijkste concurrenten. Zo kun je een systeem bestellen dat de auto automatisch fileparkeert, kun je een keep your lane systeem bestellen, een achteruitrijcamera en parkeersensoren. Al die zaken zijn ondergebracht in een infotainmentsysteem dat zich redelijk eenvoudig laat bedienen. Op het stuurwiel zitten wel erg veel knopjes.

De Kia Cee'd SW 1.0 T-GDi Dynamic Line en het milieu

Met de driecilinder éénliter motor haalt de Cee’d SW een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 17,5. Op zichzelf netjes maar er zijn conurrenten die (een stuk) zuiniger met brandstof omspringen. Niettemin zijn ook de andere motoren van de Cee'd SW uitgerust met een reeks brandstofbesparende en emissieverlagende technologieën. Zo is er altijd een start-stopsysteem en draagt ook de DCT automaat met dubbele koppeling bij aan een lagere emissie

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest