Autotest Ford EcoSport ST-Line

Zoek andere autotests

Compacte sportieveling

Ford EcoSport ST-Line | prijs vanaf: € 25205 | in de showroom vanaf: januari 2018
Mrt 2018 - Gert Wisse

De EcoSport van Ford is een compacte crossover met een vanafprijs van net geen 22 mille. De gewone versie is vooral comfortabel, deze ST-Line is door een ander onderstel sportiever.

Conclusie

De vernieuwde Ford EcoSport is als ST-Line is in feite een Titanium-uitvoering (dus rijk van uitrusting) maar dan met een sportief onderstel en grotere wielen. De gevolgen laten zich raden: hij stuurt beter, maar is minder comfortabel. Zijn scherpe prijs en stoere uiterlijk gelden als pluspunten, maar de concurrentie biedt meer binnenruimte, groter gebruiksgemak en een rijkere veiligheidsuitrusting.

Type auto en prijs

De EcoSport van Ford gaat al een tijdje mee. In deze nieuwste vorm loopt hij qua lijnvoering in de pas met de Ford Fiesta. De crossover wordt geleverd in diverse uitvoeringen. Hier testen we de sportieve ST-Line. Dat is in feite een (luxe uitgevoerde) Titanium, maar dan met een onderstel dat anders is afgestemd dan alle andere versies. De goedkoopste versie staat te boek voor € 21.855 en is daarmee vriendelijk geprijsd. Alleen een Suzuki Vitara en een Dacia Duster zijn nog goedkoper. Deze ST-Line kost ruim 26 mille, en ook dat is scherp gezien de spulletjes die er dan allemaal standaard op zijn geschroefd. Ongeacht het gekozen uitrustingsniveau is de EcoSport slechts leverbaar met één motor: de 1.0 liter Ecoboost driecilinder benzinemotor, goed voor 125 pk.

Hoe rijdt de Ford EcoSport ST-Line

Tijdens de eerste kennismaking met deze vernieuwde EcoSport hadden we vooral kritiek op de weke afstemming van het onderstel. De auto hing nogal over. De ST-Line heeft daar dankzij een straffer afgestemd onderstel geen last van. Deze versie geeft juist kleine oneffenheden nadrukkelijk door, mede dankzij de grotere lichtmetalen wielen. Maar goed, daardoor voel je weel goed wat je aan het doen bent als je een keertje serieus gas geeft. De besturing is keurig precies. Wat tegenvalt, is de handgeschakelde zesversnellingsbak. Die schakelt hakerig en je merk dat bij het wisselen van versnellingen de motor enigszins kantalt. Daardoor is mooi vloeiend rijden geen sinecure. Verder moet de éénliter driecilinder er flink aan trekken dus maakt hij aardig wat toeren. Boven de 3000 toeren schopt hij dan best herrie. Het trekgewicht van de EcoSport bedraagt een schamele 900 kilogram. Voor het eerst is de EcoSport echter ook verkrijgbaar met een automaat, waardoor er een aanhanger tot 1.100 kilo aan de trekhaak mag. Kun je bij de meeste concurrenten terecht voor een noodremsysteem, rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning, in het geval van de EcoSport bestaat de aanvullende veiligheidsuitrusting uit dode hoek signalering en een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de achterzijde. Hulpsystemen die van de optielijst moeten worden bijbesteld, wat alleen mogelijk is vanaf het één-na-duurste uitrustingsniveau. De importeur levert wel standaard MyKey mee; de mogelijkheid om je reservesleutel te programmeren, zodat je kunt voorkomen dat er tijdens het uitlenen te hard met jouw auto wordt gereden. Een welkome toevoeging is de optionele achteruitrijcamera. Van zichzelf heeft de EcoSport namelijk een stel forse dode hoeken.

De Ford EcoSport ST-Line van binnen

De Ford EcoSport heeft als ST-Line een rijke standaarduitrusting. Zo beschik je bijvoorbeeld over verwarmbare stoelen en 'n dito stuurwiel. Voorin vind je twee USB-aansluitingen en een 12 Volt aansluiting. En dan heb je ook nog een goed hoog geplaatst infotainmentscherm. Missertje: de kachelbediening zit erg laag, wat betekent dat je jouw ogen van de weg moet halen om deze te bedienen. Met de achterbank op zijn plaats beschikt de Ford over een laadruim van 334 liter en dat is voor dit type auto niet veel. Een Suzuki Vitara biedt bijvoorbeeld minimaal 375 liter ruimte, een Dacia Duster zelfs 478 liter. Je bereikt het laadruim door een openzwaaiende deur. Onhandig, want dat betekent dat je al snel veel ruimte achter de auto nodig hebt. De achterbank kun je wegklappen door eerst de zitting op de te vouwen. Er ontstaat dan geen vlakke laadvloer. Wel is er een dubbele bagagebodem die in hoogte verstelbaar is. Op de achterbank is er voldoende ruimte voor je hoofd, de beenruimte is voor langere personen net aan. Dat er op de achterbank geen drie, maar slechts twee personen kunnen plaatsnemen, komt door de de beperkte breedte van de Ford. Het stroompunt voor de achterpassagiers zit niet achterop de middenconsole, maar rechts van de achterbank.

De Ford EcoSport ST-Line en het milieu

Hoewel de 1.0 driecilinder motor van Ford een prijswinnend blok is, komt hij in de EcoSport niet verder dan een D-energielabel. Kies je voor een Titanium in combinatie met een automaat dan scoort hij zelfs een E-label. De Ford Ecosport haalde tijdens onze test een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 14,9, wat netjes is, maar niet spectaculair. De fabrikant geeft zelf een score op van 1 op 19,2.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een FORD en wil je deze verkopen?