Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Omgebouwde praatpalen zorgen voor veel positieve reacties

19 januari 2021 Van Doorn kocht de oude praatpalen op en bouwt ze, onder het label Ecoleon, om tot laad- en multimediapalen

Na 57 jaar in gebruik te zijn geweest, zijn de bekende praatpalen van de ANWB en Rijkswaterstaat in 2017 van de weg gehaald. Van Doorn, dat sinds 1963 werkt aan een duurzame, mooie en veilige buitenruimte, kocht ze allemaal op en bouwt ze om tot nieuwe producten. “De reacties op de omgebouwde praatpalen zijn briljant”, aldus Erik Claassen van Ecoleon.

Erik Claassen is werkzaam als accountmanager bij Ecoleon en kan ons alles vertellen over de omgebouwde praatpalen. “Ons bedrijf is in 2015 begonnen met laadoplossingen. Toen bekend werd dat de praatpalen van de snelweg af moesten, zijn we in gesprek gegaan met Rijkswaterstaat. Het doel was dat er iets duurzaams moest gebeuren met de palen. Het zijn immers iconische apparaten en die mogen niet helemaal verdwijnen. We kwamen met het idee om de praatpalen te upcyclen. We kochten alle 3300 palen op en bouwen ze, samen met onze partners, om tot nieuwe producten. Op dit moment zijn er vijf toepassingen verkrijgbaar, waaronder de populaire laadpalen. Het gaat stuk voor stuk om unieke producten met een nieuwe bestemming en knipoog naar het vertrouwde uiterlijk van het gele icoon”, vertelt Erik.

“Mensen zien de palen als een klein kunstwerkje”

Wat zijn de reacties op de omgebouwde praatpalen? “Briljant”, aldus Erik. “We zien dat veel bedrijven een groene uitstraling willen. Daar valt het wagenpark ook onder, waar steeds meer behoefte is aan laadpalen. Je kunt daar een Wallbox of laadpaal plaatsen die nieuw gemaakt moet worden, of je kiest voor een geüpcyclede praatpaal. Mensen zien het echt als een klein kunstwerkje dat ze voor de deur hebben staan. Je straalt ermee uit dat je groen bezig bent met je mobiliteit én je investeringen. Iedereen kent de apparaten, dus het ziet er natuurlijk heel leuk uit als je dit originele exemplaar met typisch Dutch design voor de deur hebt staan”.

Interesse vanuit de horeca voor fietspalen

De oude praatpalen worden niet alleen omgebouwd tot laadpalen voor elektrische auto’s, maar kunnen ook voor andere doeleinden gebruikt worden. “We bieden ook fietspalen en multimediapalen aan. De fietspaal heeft eigenlijk dezelfde functie als de laadpaal voor de auto, maar dan voor de elektrische fiets. Hiervoor zien we voornamelijk interesse vanuit de horeca. Daar krijgen medewerkers weleens de accu van de fiets over de bar aangereikt met de vraag of ze de accu even kunnen opladen. Dat is geen ideale situatie, dus daar is zo’n laadpaal ideaal voor. Een ander voordeel is dat de paal echt opvalt en dat mensen er graag gebruik van maken”, vertelt Erik.

Erik vervolgt: “Met de multimediapaal kun je allerlei dingen doen. Daar wordt een tablet ingebouwd en deze kun je bijvoorbeeld gebruiken voor tevredenheidsonderzoeken. Je kunt hiermee open vragen aan bezoekers stellen en zo goede feedback krijgen. Het leuke aan de praatpaal is dat mensen echt nieuwsgierig zijn. Ze gaan kijken wat het is en wat dat ding nou doet. Als ze er eenmaal staan dan is de drempel naar wat vragen beantwoorden klein”.

“Zie geen beren op de weg, want die gaan we allemaal oplossen”

Naast het aanbieden van de omgebouwde praatpalen is duurzaamheid in het algemeen voor Van Doorn erg belangrijk. Erik: “Voor ons en onze opdrachtgevers wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Dat sluit aan op onze ambitie en willen we op inspelen en mee doorgaan. Onze medewerkers in de buitenruimte gebruiken steeds minder benzine slurpende apparaten, zoals handgereedschap en bladblazers. Deze worden allemaal elektrisch. Ook ons materieel wordt steeds duurzamer: onlangs schafte Van Doorn een elektrische veegwagen aan, een primeur in Nederland”.

Bij Van Doorn rijden al veel medewerkers in een elektrische auto. Erik: “Bij ons bedrijf stappen we, zodra het kan, over op elektrisch. Ook zien we meerdere klanten van ons die alleen nog maar elektrisch gaan rijden. Ik wil andere bedrijven adviseren om ook eens in gesprek te gaan over elektrisch rijden. Zie geen beren op de weg, want die gaan we allemaal oplossen. Als er een goede laadinfrastructuur is, dan is er voor niemand een reden om niet over te stappen”.

Erik rijdt zelf ook al een tijdje elektrisch, maar heeft nog geen omgebouwde praatpaal kunnen plaatsen. “Die paste helaas niet in de tuin. Bij ons bedrijf staan ze uiteraard allemaal netjes op een rij op de parkeerplaats”, aldus Erik.