Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

ANWB ontwikkelt apps in eigen beheer

27 januari 2020 App ontwikkeling is in een nieuwe fase beland

Apps zijn een onlosmakelijk deel van ons leven geworden. Ook binnen de mobiliteitssector. Iedereen wil apps. Zeker onderweg, waar de smartphone vaak het enige apparaat is dat je gebruikt. Na de wildgroei die de ontwikkeling van apps aanvankelijk kenmerkte, is nu een nieuwe fase aangebroken. Niet langer méér, maar beter. Gerichter. De ANWB heeft die slag al gemaakt.

Het succes van apps houdt aan en is volgens Rogier van Dodewaard, manager App Center bij de ANWB, eenvoudig te verklaren. “Apps bieden over het algemeen een veel betere gebruikerservaring dan bijvoorbeeld een website. Een app werkt soepeler, is beter geïntegreerd met de software van je telefoon en kan inspelen op de context van de gebruiker. Bijvoorbeeld als het gaat om de locatie. Websites zijn reactief, je moet veel meer moeite doen. Als je even snel de files wilt checken, wil je dat met één druk op de knop kunnen doen.”

De klant is kritischer geworden

Zorgt het succes van apps niet uiteindelijk voor de ondergang van het fenomeen?
Van Dodewaard barst in lachen uit. “Die ondergang is allang voorspeld, maar het aandeel van apps op bijvoorbeeld de mobiele telefoon neemt alleen maar toe. Van alles wat wij op onze mobiel doen, gaat voor 90% via een app. Wel zien we dat de klant kritischer is geworden en dat deze gerichter bediend wil worden. De tijd dat we voor elk idee een nieuwe app ontwikkelde, is voorbij. Sterker nog, we hebben de laatste jaren veel keuzes gemaakt. We hebben nu minder apps dan vroeger. Van sommige apps hebben we afscheid genomen, andere hebben we samengevoegd.”

Focus op de core business

Wat is het geheim van een goede app?
Van Dodewaard: “Uiteraard luisteren en kijken we naar de behoefte van de klant. En er komt natuurlijk van alle kanten data binnen. Wat kun en doe je daarmee? Hoe kun je data omzetten in een op de praktijk toegesneden app die een toegevoegde waarde biedt aan je klant? Met andere woorden: de klant centraal stellen in je app ontwikkeling. Focus daarbij op je core business en kijk wat je daar met een nieuwe toepassing aan kunt toevoegen. In de praktijk hebben wij gezien dat het dan vaak niet nodig is om een nieuwe app te bouwen. Vaak is het beter om een feature toe te voegen aan een bestaande app waarmee de gebruiker al bekend en vertrouwd is.”

Een appbouwer kijkt verder dan zijn werk alleen

Wat is het geheim van een goede appbouwer?
Van Dodewaard heeft hier een duidelijke visie op. “Een goede appbouwer moet natuurlijk technisch-inhoudelijk goed geschoold zijn. Maar om je werk goed te kunnen doen, moet je ook kennis hebben van het vakgebied waarin je functioneert. Die kennis krijg je door je breder te oriënteren dan alleen op je eigen werk. Binnen de ANWB hebben we een stevige interactie met de verschillende onderdelen van onze organisatie. Maar ook dat is niet voldoende. We kijken naar marktonderzoeken, analyseren datastromen. Al dat soort acties zijn noodzakelijk om het werk als appbouwer goed te kunnen doen. Daarnaast moeten ze beschikken over een gezonde dosis creativiteit.”

Do’s en don’ts van het appbouwen 

Werkt het App center alleen voor de leden of ook voor de zakelijke klanten?
Van Dodewaard: “Tot nu toe hebben we voornamelijk gewerkt voor de leden. Maar misschien is het ook mogelijk om voor de zakelijke markt te werken. Om de mobiliteitstransitie tot een succes te maken zijn partnerships nodig. Er komt enorm veel op ons af, denk aan nieuwe toepassingen van telematica, de connected technologie, EV, autonoom rijden en de deeleconomie. De ANWB heeft een schat aan kennis en informatie en deelt dat, waar mogelijk, met partners in bijvoorbeeld de zakelijke markt. Touring, onze zusterorganisatie in België werkt ook op deze manier. In de eerste jaren hebben wij veel ervaring opgedaan met ons App Center. We kennen inmiddels de do’s en don’ts van het appbouwen. Als we kansen zien, kunnen we een brug slaan naar de zakelijke markt. De mobiliteitswereld verandert in sneltreinvaart. Het kan interessant zijn om samen te kijken naar wat er voor nodig is om klaar te zijn voor de toekomst. Het App Center van de ANWB kan daarbij wellicht een functie vervullen.”

Bekijk ook