Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Innovatie bij de ANWB hoog op agenda

7 oktober 2019 “Door samen te innoveren bevestig je dat je elkaar belangrijk vindt”

‘Als anderen op je rekenen, moet je er zijn op de momenten dat dat van je wordt verwacht.’ Deze stelling is al sinds mensenheugenis vervlochten met de ANWB. Een dergelijke belofte betekent wel dat je state of the art kennis en expertise in huis moet hebben. Om aan die voorwaarde te voldoen, heeft de ANWB onder de naam 'Futureproof' een innovatieprogramma ontwikkeld waarmee voortdurend wordt ingespeeld op de dynamische mobiliteitsmarkt.

Er gebeurt nogal wat in de mobiliteitswereld. Zo neemt elektrisch rijden inmiddels een vlucht en heeft de connected car z’n intrede gedaan. We zien dat car-sharing en e-bikes en e-scooters niet meer weg te denken zijn uit het straatbeeld. Hierbij liggen digitalisering en smartphones aan de basis van on demand consumenten gedrag. Ontwikkelingen als deze vragen om indringende heroriëntaties op het gebied van wetgeving, businessmodellen én technologie. 

Vernieuwen, veranderen, verbeteren

De ANWB is op tal van fronten voortdurend bezig met innovatie. René Herrewijnen, Business Innovation Consultant bij de ANWB, vat alle innovatie-inspanningen in drie woorden samen. “Vernieuwen, veranderen en verbeteren, daar draait ons innovatieprogramma om. Drie simpele woorden, maar ze zijn de basis van een fascinerende wereld waarin allerlei facetten van innovatie samenkomen.”

Uiteindelijk profiteert de klant altijd

“Het is een groot misverstand dat innovatie alleen maar draait om technologie,” vervolgt René. “Natuurlijk komt bij de uitwerking van ideeën vaak technologisch inzicht en de toepassing van techniek om de hoek kijken, maar vaak begint het innovatieproces op een hele andere manier. Met het kijken naar klantbehoeften of met het kijken naar hoe we een bepaalde manier van werken efficiënter kunnen inrichten. Een vraag van HRM over werkdruk kan zomaar de aanleiding zijn voor het maken van een app om de roosters op een nieuwe manier in te delen. Dat kan dan weer leiden tot het stroomlijnen van werkzaamheden waar klanten van kunnen profiteren.”

René Herrewijnen: “En als ik dit zeg, wordt meteen ook duidelijk waarom wij op het gebied van innovatie graag samenwerken met andere organisaties, waaronder zakelijke partners in de mobiliteitssector. Binnenkort organiseren wij weer onze jaarlijkse Dutch Mobility Hackathon. Dat is een bijeenkomst van 27 uur waarin data scientists, developers, UX/UI designers en business designers gezamenlijk aan een mobiliteitsthema werken.”

Samen innoveren leidt tot veel enthousiasme

“Dit jaar doet onze mobiliteitspartner Volkswagen Pon Financial Services voor het eerst mee aan de Hackathon,” vervolgt René Herrewijnen. “HTM en de NS doen al meerdere jaren mee. En buiten de hackathon hebben we ook met de ruimtevaartorganisatie ESA, ING, KPN en NS gestructureerd contact over innovatie. En wat te denken over de startups waarmee we regelmatig aan de tafel zitten. Elke maand organiseren we een Eat & Greet waarvoor we een expert uit de markt uitnodigen om over een bepaald onderwerp te praten. En elk kwartaal organiseren we een (vooralsnog) interne 'Innovation Friday', waarvoor iedereen die bij de ANWB-groep werkt ideeën kan inbrengen die we dan in teams uitwerken. Het is fascinerend om te zien hoeveel enthousiasme dat teweeg brengt.” 

De uitkomst van innovatie is pure winst

Rene Herrewijnen: “Kijk, de uitdagingen in de mobiliteitssector zijn momenteel zo groot dat geen enkele organisatie alle facetten in z’n eentje kan doorontwikkelen. Daarom werken we zo graag samen met anderen. Waarom zou je twee of meer keer het wiel uitvinden? De kennis en technologie die je gezamenlijk ontwikkelt, komt vanzelf weer ten goede aan onze klanten en aan de klanten van onze klanten. Door samen te werken en samen te investeren bevestig je dat je elkaar belangrijk vindt. En de uitkomst daarvan is pure winst. Want dat staat wel voorop. Innovatie moet iets opleveren anders hoef je er niet aan te beginnen. En als je er zo in staat, is het een win-win situatie voor ons én onze zakelijke partners.”