Omvalschakelaar

Blog van Wegenwachter Martin Moerkerke

Als ik bij de een glimmende Suzuki aankom, heeft de klant net het zadel eraf gehaald om bij de accu te kunnen komen. Het gezicht van meneer staat op onweer; hij heeft de motor nog niet zolang en staat nu al met pech!

De motofiets wilde niet aanslaan. De eigenaar dacht hij dat de accu leeg was  omdat hij niet zo vlot rond startte. Maar dat lukte met hulpstartkabels ook niet. Dus dan de wegenwacht maar bellen. De accu heeft voldoende spanning. Eens checken of er wel spanning op een zekering is als we het contact aanzetten. Dat blijkt het geval. De motor start goed rond, maar niet wil aanslaan. Volgens de pechklant er zit geen alarm of extra startonderbreker op deze motorfiets, dus daar hoeven we het niet in  te zoeken.

Nu weet ik dat op dit type motor een ‘ tip over’ sensor (omvalschakelaar)  is gemonteerd . Mogelijk gooit die roet in het eten. De sensor zit naast de accu tussen een paar relais, dus daar kan ik eenvoudig bijkomen nu het zadel er al af is. Dan komt de aap uit de mouw. De stekkeraansluiting van deze sensor is geoxideerd en maakt slecht contact. Ik spuit de stekker flink in met contactcleaner en maak de aansluitingen van de sensor schoon. Nog een keer het contact aan- en uitzetten  en de motor slaat aan als een nieuwe .

‘Wat is dat voor sensor?’,  vraagt meneer verbaasd. Zoals het woord al zegt: het is  een sensor die ervoor zorgt dat de motor afslaat als de hellingshoek te groot word. Doorgaans treedt dat op bij een valpartij. Als de motor weer rechtop zet en het contact een keer aan- uitzet , slaat de motor weer aan .

Ik zie een heel blij gezicht tegenover mij. ‘Goh’, zegt de man nu lachend, ’ik wist niet dat ik zo’n geavanceerde machine had gekocht.’ Ik verwijs hem door naar de dealer om de stekkeraansluiting goed te laten nakijken wens ik hem een fijne dag verder. Ik zie een veel vrolijkere man wegrijden richting horizon.

Pechhulp voor de motor

Ga zeker op weg. Sluit nu pechhulp voor de motor af en profiteer van dag en nacht pechhulp in Europa door 900 specialisten, ervaren partners in het buitenland en gratis advies bij twijfelgevallen. Pechhulp krijg je altijd in het Nederlands. De pechhulp is persoonsgebonden, dus je krijgt pechhulp of je nu met de motor of auto bent. We hebben geen prijsverhogingen als jouw motor ouder wordt. Je komt niet voor verrassingen te staan.