Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

101 expert vragen

  1. Zelf laten aanpassen euro label auto na keuring?

    Gevraagd op 4 oktober 2019

    Waar ik in geïnteresseerd ben is het volgende. Onze auto (een Skoda Greentech uit 2015) is voorzien van een Euro5 label. Bij verder uitzoeken blijkt dit een Euro 5b label. Het kentekenregister vermeldt een uitstoot aan lichte deeltjes van 130 microgram per km. Dit is in feite nauwelijks boven de Euro 6 meetgrens (vanwege correctiefactor 1.5 is die immers 120 microgram/km). Maar belangrijker, de auto voldoet gewoon aan de huidige 6d temp norm (factor 2.1 voor uitstoot 80 impliceert 176 max, daar zit de auto dus fors onder!

  2. WLTP-H of WLTP-L publiceren?

    Gevraagd op 7 juli 2019

    De WLTP kent twee waarden. De WLTP-High en de WLTP low.

  3. Reparatie EGR klep in Polo 1.2 TDI

    Gevraagd op 26 juni 2019

    Ik heb een VW Polo 1.2 TDI uit 2011 met 143.000 km op de teller. De auto is dealer onderhouden en nu is het beruchte lampje gaan branden en uit de diagnose blijkt dat de EGR klep vervangen moet worden.

  4. Verlaagde emissie zone Parijs

    Gevraagd op 11 juni 2019

    Hoe of wat is het nu met de verlaagde emissie zone in Parijs? De gewone anwb weet het niet...

  5. Op LPG rijden

    Gevraagd op 14 februari 2019

    Nav. Stukje in de Kampioen over elektr. Auto.s. Waarom promoten we LPG niet nu elektrisch rijden nog niet voor iedereen te betalen is en nog niet voldoende auto ,s voor leaserijders beschikbaar zijn. LPG is toch een schone brandstof.

  6. Diesel auto schoner dan benzine aardgas LPG elektrisch

    Gevraagd op 13 februari 2019

    Hoe is het toch mogelijk dat in de nieuwe Kampioen de diesel auto nog steeds zo verketterd wordt. Dit is compleet achterhaald door de nieuwste ontwikkelingen door Bosch. Diesel is op dit moment het schoonste alternatief met een praktijk uitstoot van 16 miligram nox per kilometer, en een benzine motor stoot tussen 10 en 62 x zoveel fijnstof uit als de nieuwste diesels.

  7. Diesel is schoner dan benzine?

    Gevraagd op 7 februari 2019

    De uitkomsten zijn onlangs gepubliceerd in Scientific Reports. Ze werden al in oktober 2016 aangedragen, maar doorliepen daarna een bijna driekwart jaar durende acceptatieprocedure. De wetenschappelijke studie stond onder supervisie van onderzoekers in Zwitserland en Noorwegen, ondersteund door Hayes en vakgenoten in Italië, Frankrijk en de Verenigde Staten. Zij analyseerden de uitstoot van koolstof bevattende deeltjes en stikstofoxiden bij de uitlaatpijp. Dat gebeurde onder meer in het Paul Scherrer Institute nabij Zürich, met medewerking van Zwitserse en Franse overheden. montreal-onderzoek-diesel-benzine. 

  8. Voordelen blauwe diesel

    Gevraagd op 6 februari 2019

    In de Kampioen nr 2 van dit jaar gaat Erik Jan de Jong in op de nadelen van diesel. Sinds enkele maanden tank ik blauwe diesel voor mijn oude volvo V70 met 370.000 km op de teller. Rijd ik nu  energie vriendelijk? En zo ja, kun je daar ook aandacht aan besteden?

  9. Diesel

    Gevraagd op 6 februari 2019

    Ik las net in de kampioen nr 2 een stuk van Erik Jan de Jong over diesel. Mijn vraag is de volgende: ik heb een Skoda Octavia diesel uit 2013. Deze heeft een A label. Ik betaal ruim minder wegenbelasting en ruim minder voor mijn verzekering. Hoe is het mogelijk dat wie ik ook vraag met een benzine auto geen A label hebben. En mijn zogenaamde “vervuilende diesel” wel. Ik geloof dat het sentiment is. Mensen opjagen om geen diesel te kopen

  10. Verschil CO2 uitstoot VW t-roc en Nissan Qashqai van de BPM

    Gevraagd op 20 januari 2019

    Er is een groot verschil tussen het bedrag van BPM tussen deze twee auto's, €4718 voor de T-roc en de Nissan €3921. Dat is €797 meer voor de T-Roc met 'n uitstoot van 116gr/km. Terwijl de Nissan een uitstoot heeft van 129gr/km. Deze auto's zijn allebei gekocht eind 2018! ​​​​​​​Waarom dit grote prijsverschil in BPM?