Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

Meer dan 1000 expert vragen

  1. Gat in zuiger waardoor motor moet worden vervangen: is beroep op non-conformiteit reëel?

    Gevraagd op 19 januari 2020

    Ons inziens zou de motor (zuiger) van de auto langer mee moeten gaan dan 9 jaar. Zou volgens u een beroep op de wettelijke regeling van non conformiteit reëel zijn?

  2. Reparatieduur meer dan twee maanden binnen garantie redelijk?

    Gevraagd op 19 januari 2020

    Mijn Volkwagen Golf DSG (2018) versnellingsbak heeft een storing. Ik heb mijn auto 25 november naar de garage gebracht en nu 19 januari is deze nog steeds niet gerepareerd. De garage zegt dat het onderdeel niet leverbaar is.

  3. Problemen koeling motor

    Gevraagd op 17 januari 2020

    Half juli 2018 na een rondreis van 9 weken en ruim 6000 km door Zuid West Europa met de caravan ging op de laatste dag van de vakantie tussen Arnhem en Apeldoorn de temperatuurmeter (TM) van de auto oplopen naar rood. Gas teruggenomen en kon de meter vrij stabiel houden. Auto aan de kant gezet en de Nissan dealer in Zwolle gebeld. Zij adviseerden om naar de Nissan garage in Apeldoorn te gaan. Conclusie: geen lekkage kunnen vinden. Koelvloeistof aangevuld.

  4. Op voorsorteervak stoplicht voor rechtdoor

    Gevraagd op 16 januari 2020

    per abuis door rood licht gereden waar 24 uurs digitale flitspalen staan. Kreeg Mulderboete a €249,00 op voorsorteervak voor rechtsaf heeft zij rood stoplicht (deels afgedekt door lantaarnpaal op foto van cjib te zien) Op dit voorsorteervak staat ook een stoplicht voor rechtdoor (raar en gevaarlijk, zeer verwarrend).

  5. Internationale bekeuring

    Gevraagd op 15 januari 2020

    Ik heb een internationale bekeuring gekregen van Call2Collect. Op de website van anwb staat dat alleen het CJIB de bekeuring kan opleggen. Wat is het advies, de bekeuring van Call2Collect betalen zónder de incasso kosten of wachten totdat het CJIB de bekeuring alsnog krijgt toegestuurd door de Italiaanse overheid. En als dat gebeurd, is de boete dan hoger dan dat deze nu is?

  6. Camping failliet

    Gevraagd op 15 januari 2020

    Goedenavond, een reservering onder recron-voorwaarden. de camping waar we vorig jaar een reservering gedaan hebben is failliet verklaart door de rechter. kunnen we nog op een of andere manier ons geld terug krijgen. bij het garantie fonds waren ze geen lid. maar op de reservering staat wel dat ze onder Recron voorwaarden van toepassing zijn.

  7. Vordering van Call2collect

    Gevraagd op 13 januari 2020

    Ik heb afgelopen zaterdag (10-01-2020) 2 x vordering gehad van ieder 444,00 euro vanuit incassobureau call2collect amsterdam. Dit gaat over 2 x boete in Italie van 30-07-2018. Ik heb echter nooit een bekeuring , herrinnering of aanmaning ontvangen. Noch van Multiservizi SRL (Italie) noch van het CJIB. Het gaat in beide gevallen over boete van art. 7 paragraaf 1-14 van de italiaanse wegcode. WAT KAN IK HIERTEGEN DOEN ??? Ze verwachten binnen 14 dagen geld.

  8. Medische verklaring Zuid-Afrika

    Gevraagd op 13 januari 2020

    Het betreft een reis naar Zuid Afrika. Op uw website geeft u informatie over een noodzakelijke medische verklaring m.b.t. medicijnen die onder de opiumwet vallen https://www.anwb.nl/vakantie/zuid-afrika/informatie/douane Ik heb uw helpdesk gebeld met de vraag of deze informatie volledig is, maar uw medewerkster kwam daar ook niet helemaal uit. Concreet is mijn vraag: Is het voldoende als ik met een engelstalige medische verklaring voorzien van apostillestempel op reis ga? of: heb ik daar meer voor nodig, bijvoorbeeld een nadere verklaring/formulier (etc.) van de Zuidafrikaanse ambassade. Het lijkt er op dat de instantie waarnaar u verwijst CAK (hetcak.nl) iets dergelijks voorschrijft. Kortom ik kom er helemaal niet uit en hoop dat u mij (glas)helderheid kunt verschaffen.

  9. Is het gebruik van richtingaanwijzers niet meer verplicht?

    Gevraagd op 11 januari 2020

    Regelmatig zie ik dat richtingaanwijzers niet meer gebruikt worden, en soms ben ik de enige doe hier nog aan denkt. Is het aanzetten mogelijk facultatief geworden?  De wetgever communiceert niet altijd even scherp over veranderende verkeersregels.

  10. Garantieaanvraag nieuwe caravan duurt nu al 2,5 maand

    Gevraagd op 10 januari 2020

    In de garantieperiode geconstateerd en gemeld dat de voorruit schuurplekken zichtbaar zijn (tussen de buiten en de binnenruit). Dit gemeld bij de dealer. Hij vertelde mij dat hij een aanvraag bij de fabrikant zou indienen (Hymer). Diverse keren gebeld, dan wordt er verteld dat ze nog niets van Hymer gehoord hebben. Dit is nu 2.5 maand geleden. is dit normaal?