Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Brandstof pomp wederom defect, geen garantie

Vraag gesteld door A. Wolters op 8 november 2020

Ik heb een motorscooter, een Honda SH 3001 van 2.5 jaar oud. Gekocht bij Goedhart motoren in Bodegraven op 9-5-2018. In april 2019 kreeg de motor klachten, hij hield steeds in en hoe leger de tank hoe meer hij  inhield. Goedhart constateert een kapotte brandstofpomp wat zij heel erg raar vonden want dit kwam nooit voor bij deze scooter. De brandstofpomp is onder garantie vervangen.

Begin oktober dit jaar kreeg ik weer dezelfde klachten ( ruim 10.000 km mee gereden na de vervanging van de vorige brandstofpomp )en heb de motor afgelopen donderdag naar Goedhart motoren gebracht. Zaterdag 7-11 werd ik door Goedhart gebeld met de melding dat de brandstofpomp weer kapot is en dat Honda geen  Coulance geeft want de motor is niet onderhouden door een merkdealer. ( mijn motor is in onderhoud bij Tec motors in Zuidlang, ik heb een keurig bijgehouden onderhoudsboekje) Ook is er maar 1 jaar garantie op het vervangen onderdeel. In het onderhoudsschema voor de SH 300 i  staat dat er geen onderhoud gepleegd behoeft te worden aan de brandstofpomp. Het argument dat een niet merkdealer iets verkeerds zou hebben gedaan gaat hier dus niet op.
Reparatie zou nu ruim € 500.00 moeten gaan kosten.
U begrijpt dat ik het hier niet mee eens ben en dat ik aan u vraag hoe ik hier het beste mee om kan gaan.  Het  consumentenrecht leert mij dat als ik iets koop dat je  daar een verwachting bij  mag hebben over hoelang zoiets mee zou moetengaan. Ik snap de bv  een wasmachine van € 200.00 niet zo lang mee zal gaan als een wasmachine van € 2000.00.

Van een brandstofpomp van ruim € 300.00 mag ik toch verwachten dat deze langer dan 10.000 km of 1.5 jaar mee gaat?
Wat zijn volgens de ANWB mijn rechten waarmee ik naar Goedhart kan gaan om er voor te zorgen dat mijn motor weer gemaakt wordt zonder dat ik dat moet betalen?

Ik zie met grote belangstelling uit naar uw antwoord. Is het mogelijk dat er een snel antwoord  van u komt?  De motor staat nu in de werkplaats bij Goedhart.
 

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert

U heeft een motorscooter, Honda SH 3001, van 2,5 jaar oud. Binnen een jaar was de brandstofpomp kapot en is deze onder garantie vervangen. Nu ruim een jaar en 10.000 km verder is de brandstofpomp weer kapot. De verkoper meldde dat Honda geen coulance geeft met als reden dat de motor niet is onderhouden door een merkdealer. De reparatie kost ruim 500 euro. Uw vraag is wat uw rechten zijn.

Conformiteit
Volgens de wet heb je recht op een deugdelijk product. Dat wil zeggen een product dat geschikt is voor normaal gebruik. Dit noemt men de 'wettelijke garantie'. Kun je aantonen dat het product niet de eigenschappen heeft die je op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dan kun je van de verkoper herstel of vervanging eisen. Zie artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek. Dat is het zogenaamde conformiteitsvereiste. 
Welke eigenschappen je mag verwachten is onder andere afhankelijk van de leeftijd van het product, de soort en prijs van het product. 

Als de verkoper coulance afwijst omdat er geen onderhoud is gepleegd bij een merkdealer dan kunt u hem vragen te motiveren waarom coulance wordt afgewezen. Is er een technische aanwijsbare reden waarom, want de brandstofpomp vormt immers geen onderdeel van het onderhoud. Als bestuurder/eigenaar heb je zelf geen invloed op het kapot gaan van de brandstofpomp. Normaal gesproken zou een brandstofpomp de levensduur van de motor moeten volgen, maar ga in ieder geval uit van het gebruik van minimaal 10 jaar. 

Conclusie
Dat betekent dat er sprake is van non-conformiteit en dan kunt u zich bij de verkoper beroepen op non-conformiteit. 

Voor de wijze waarop kunt u terecht op onze website bij klachten na aankoop en het stappenplan.

Komt u er met de verkoper niet uit dan kunt u de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.