Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Spijt van aankoop. Kan ik annuleren?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 7 mei 2023

Opdringerige verkoper die pusht tot betalen wat ik heb gedaan. Ik heb niets ondertekend en er is nog niets geleverd maar ik zie vd koop af.. verkoper weigert te reageren.. wat zijn mijn rechten?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een aankoop gedaan en deze ook betaald. U heeft niets getekend. Nu heeft u spijt van uw aankoop en wilt u van de koop afzien. U vraagt wat uw mogelijkheden zijn. 

Gemaakte afspraak

Een afspraak om iets te kopen is bindend, ook al wordt deze mondeling gemaakt. Wel zal de verkoper aannemelijk moeten maken dat er een koopovereenkomst is gesloten. U heeft inmiddels betaald. Betaling kan bewijs zijn van een gemaakte afspraak.

Annuleren

Heeft u toch spijt van uw aankoop, dan kunt u veelal de koop annuleren als de auto nog niet is afgeleverd. Vaak is dat tegen betaling van een annuleringsvergoeding. Dit kunt u nagaan in de voorwaarden van de verkoper. Is de garage aangesloten bij de Bovag, dan is in de Bovag voorwaarden een vergoeding van 15% vastgelegd.

Wilt u de koop annuleren en reageert de garage hier niet op? Is de garage aangesloten bij de Bovag, meld u dan uw zaak bij het Bemiddelingsbureau van de Bovag. Deze kunnen op een wat kortere termijn kijken of een oplossing mogelijk is. BOVAG-bedrijven en -garages | Bovag.nl - BOVAG

Heeft u de koop online gesloten? In dat geval gelden andere regels en heeft u meer mogelijkheden. Leest u hiervoor: Rechten bij kopen via internet - Auto kopen - ANWB