Onduidelijkheid over huisdierenbeleid

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 04 september 2022

Afgelopen zomervakantie heb ik een verblijf geboekt via Booking.com bij een Chateau in Frankrijk.
Ik had hierbij gezocht op locaties “met huisdier”
Daarbij kwam dit Château in de zoekopdracht.
Dus heb ik het geboekt voor 2 nachten. Toen ik de avond ervoor belde en vroeg of we er konden eten liet ik weten dat ik een hond mee had.
De eigenaresse zei dat het niet mogelijk was omdat we in het Chateau hadden gereserveerd en niet in de gites rond het hotel.
Tijdens m’n zoektocht op Booking werd er niets over gites vermeld.
Ik mocht niet meer komen en Booking kon ook niets voor ons beteken. We hebben iets anders moeten boeken en zijn het geld voor de 2 overnachtingen a 1027 euro kwijt.
Kunt u aangeven of we hier nog iets mee kunnen doen?

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

 

U heeft een verblijf gereserveerd in een Frans Chateau via booking.com. U heeft dit Chateau gevonden via de zoekopdracht ‘locaties met huisdier’. Kort voor vertrek heeft u bij de eigenaar van het Chateau geïnformeerd naar de diner mogelijkheden op de avond van aankomst, heeft u gemeld dat u uw hond zou meenemen. In reactie hierop werd u verteld dat het niet mogelijk was om met een hond in het Chateau te verblijven. Honden zouden alleen zijn toegestaan in de omliggende gites. Ook booking.com kon u niet verder helpen en de reservering is dientengevolge geannuleerd. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Chateau

De voorwaarden van het Chateau zijn duidelijk en kunnen niet anders geïnterpreteerd worden dat huisdieren alleen na overleg en dan alleen in de gites worden toegestaan.

Booking.com

Op de website van de bemiddelaar booking.com kan eveneens worden gevonden welke voorwaarden er gelden t.a.v. het meenemen van huisdieren naar het Chateau. Als een van de kamers in het hoofdgebouw wordt aangeklikt wordt duidelijk gemaakt dat huisdieren daar niet zijn toegestaan. In sommige gevallen toont booking.com echter bij de zogenoemde highlights dat huisdieren zijn toegestaan.

Aansprakelijkheid

De partij die een schadevergoeding vordert zal moeten bewijzen dat een ander rechtens aansprakelijk is voor de geleden schade. Als u kunt bewijzen dat u er door een mededeling van booking.com vanuit mocht gaan dat u huisdieren, zonder hieraan voorafgaand overleg mocht meebrengen naar de door u geboekte kamer, dan kunt u booking.com aanspreken tot schadevergoeding.

Conclusie

Het Chateau zelf kan geen verwijt worden gemaakt. Het huisdierenbeleid van het Chateau is volstrekt helder. Voor booking.com geldt dat, indien men actief zoekt, in redelijkheid moet begrijpen wat het geldende huisdierenbeleid in het Chateau en de omliggende gites is. Hoewel ik de kans op succes bij een vordering tot schadevergoeding tegen booking.com laag inschat, kunt u proberen om een coulance-regeling te forceren.
Als u met o.a. screenshots van de website kunt aantonen dat het huisdierenbeleid zoals door booking.com gepresenteerd wordt erg onduidelijk is, is het niet ondenkbaar dat booking.com u een coulance-regeling in de vorm van een tegoedbon aanbiedt.

Meer weten?
Het boeken van een reis | ANWB
Annuleren van een reis- ANWB Juridisch advies