Occasion met schadeverleden

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 24 augustus 2022

Op 27 juli heb ik een Audi A1 aangeschaft bij een garage. Bij de aanschaf heb ik een uitgebreid garantiepakket gekocht t.w. 600 euro voor zes maanden.

Voor de aankoop heb ik tweemaal een proefrit gemaakt waarvan 1 met mijn schoonvader. Bij deze proefritten viel geen bijzonderheden op behalve het ontbreken van navigatiesoftware. Dit zou de verkoper regelen.

Na enige dag na aankoop merkte mijn vader op dat mijn auto schokte met licht remmen. Bij controle bleek de remschijf te zijn ingedeukt en de klauw kan niet goed aangrijpen. Dit heb ik gelijk gemeld bij de verkoper die gelijk naa verkoop op vakantie ging. Een dag na de constatering van de schijf had het geregeld en lag mijn kofferbak vol met water. Bij aanschaf zagen wij dat de achterlichten condenseerde en heb ik de verkoper gevraagd om dit te controleren. Hij had ze te drogen gelegd en kon niets vinden.

Ik heb de bak leeg laten lopen en heb dit tevens ook gemeld (via de app). De ruiterwisser achter kan geen soepele beweging maken en dat was de aanleiding om de belijning van de achterkant van de auto nogmaals samen met mijn vader na te lopen. Wij kwamen erachter dat de klep bleek te zijn uitgedeukt en overgespoten door plastic omhulsel weg te halen kwam dit aan het licht.

De stootbalk achter bij de bumper was gebroken en gerepareerd met Betume plakstrip. Op dat moment zijn wij de auto nog verder gaan nalopen en kwamen wij erachter dat de gehele achter waarschijnlijk in de prak heeft gelegen en dat niets aansluit. Van ruitenwisser tot aan achterlichten zijn niet synchroon met de achterklep. Als ik had geweten dat het een schadeauto was geweest had ik hem nooit gekocht.
Mijn vader en ik zijn gisteren terug gegaan naar de verkoper (die terug was van vakantie) en hebben samen met hem de punten nagelopen. Hij erkende hetzelfde te zien. Wij hebben gelijk gevraagd of wij de auto kunnen inleveren en ik mijn geld kan terugkrijgen. De verkoper moest daarover nadenken en heeft vandaag laten weten voor mij een polo te willen zoeken inplaats van de audi.

Eigenlijk wil ik mijn geld terug en wil ik geen auto meer van deze verkoper. Wat is mijn recht en wat kan ik doen.

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

 

U heeft in juli 2022 een auto bij een niet-BOVAG aangesloten autobedrijf gekocht. De auto was destijds ruim 11 jaar oud en had ongeveer 130.000 km gelopen. Kort na aankoop merkte u een probleem met de remmen. Na melding van dit probleem van de verkoper bleek de kofferbak niet waterdicht en na vervolgonderzoek bleek de auto een forse schade te hebben gehad. Het schadeherstel is niet goed uitgevoerd. Als u van dit schadeverleden en het ondeskundige herstel had geweten had u de auto niet gekocht, althans niet voor de overeengekomen koopprijs. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Ondeskundig schadeherstel

Als een schade duurzaam en kundig is hersteld is er in principe geen sprake van waardeverlies van de auto. In dit geval is het niet alleen duidelijk dat de auto een forse schade heeft gehad, maar staat ook vast dat de schade niet kundig en duurzaam is hersteld.  

Mededelingsplicht verkoper

In beginsel mag van een professioneel autobedrijf worden verwacht dat hij zijn vak uitoefent met professionele toewijding. Een handelaar moet voorts juiste informatie geven over de te koop aangeboden auto. Zoals u de uiterlijke kenmerken van de slecht herstelde schade omschrijft, had de verkoper moeten weten dat de auto een schadeverleden had en dat van invloed zou kunnen zijn op de onderhandelingen. Ten aanzien van een grote schade in het verleden geldt in beginsel een mededelingsplicht van de verkoper.

Dwaling

Een overeenkomst die tot stand is gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten is in een aantal gevallen vernietigbaar op grond van dwaling. Als vaststaat dat de auto een schadeverleden heeft is en hierover niets is verteld door de verkoper en u kunt aantonen dat u de koop, bij een juiste voorstelling van zaken niet was aangegaan, dan kunt u de overeenkomst vernietigen op grond van dwaling.

Onderzoekplicht

Als u niet zou slagen in het leveren van voldoende bewijs dat de verkoper u had moeten vertellen over het schadeverleden, dan kunt u nog een beroep op wederzijdse dwaling overwegen. In dat geval ligt de nadruk op de onderzoekplicht die op u als koper rust. U moet dan aantonen dat u voldoende onderzoek naar de auto heeft gedaan, voordat u overging tot aankoop.

Vernietiging

Na vernietiging van de overeenkomst moet u de auto teruggeven aan de verkoper en kunt u het aankoopbedrag als zijnde een onverschuldigde betaling terugvorderen van de verkoper. Het kan dan redelijk zijn om een vergoeding overeen te komen voor het gebruik van de auto. Als de verkoper u (tijdig) een aanbod doet dat het nadeel dat u bij instandhouding van de overeenkomst zou lijden afdoende opheft, kan de overeenkomst niet worden vernietigd.

Conclusie

In beginsel is de levering van een andere tweedehands auto, geen tijdig aanbod dat het nadeel dat u bij instandhouding van de overeenkomst zou lijden voldoende opheft. Hiervan is feitelijk alleen sprake als een gelijksoortige auto qua merk, type, bouwjaar, kilometrage etc. zou worden aangeboden. In de praktijk is dat bij een overeenkomst tot levering van een occasion nagenoeg onmogelijk. Als u echter blij bent met het aanbod staat er niets in de weg om het aanbod wel te accepteren. Als u niet tevreden bent met het aanbod kunt u de koopovereenkomst vernietigen op grond van dwaling.

Let op, de verkoper is niet aangesloten bij de BOVAG en u heeft geen toegang tot de Geschillencommissie. Als u vernietiging van de overeenkomst vordert en de verkoper werkt niet mee aan de gevolgen van vernietiging, dan zult u dit via de rechter moeten afdwingen.

Meer weten?
Dwaling bij aankoop - ANWB