Betaald parkeren Rotterdam hoger dan op borden staat vermeld

Vraag gesteld door E. van Dort op 17 augustus 2022

In Rotterdam parkeerde ik mijn auto in zone 310. Daar staat aangegeven een tarief van € 1,80 per uur. Na 2 uur en 1 minuut kwam ik terug bij mijn auto, heb keurig afgemeld via Parkmobile en zag dat er € 4,04 werd gerekend (excl. 39 ct servicekosten Parkmobile). Er wordt dus per kwartier afgerekend of per deel van een kwartier. Dat betekent dat iedereen gemiddeld 7,5 minuten teveel betaalt en het tarief dus feitelijk € 2,025 per uur is. Dat is ruim 10% meer. Kortom; ik vind de vermelding € 1,80 per uur op de website en de borden misleidend. Het gaat natuurlijk niet om grote bedragen, maar wel om (zeer) grote aantallen en een duidelijk winstmodel. Mag dit zomaar?

Antwoord van Lisette

ANWB Expert


U heeft in zone 310 in Rotterdam geparkeerd, waar een tarief van € 1,80 per uur geldt. Uw parkeerduur was 2 uur en 1 minuut en hebt € 4,04 moeten betalen. U denkt dat u het tarief van € 1,80 per uur niet klopt en dat een tarief per kwartier wordt geheven. U vraagt of dit dan niet op de website en borden zou moeten worden vermeld.  

In beginsel moet inderdaad het juiste tarief op de website en de parkeerborden worden vermeld. Of het in zone 310 verkeerd is vermeld en inderdaad een tarief per kwartier wordt geheven, weet ik niet. Het hogere bedrag dat u hebt moeten betalen, kan worden verklaard doordat u (1 minuut) langer dan 2 uur hebt geparkeerd. Hoe in dat geval het parkeertarief wordt vastgesteld, kan ik u niet vertellen. U kunt het beste de gemeente Rotterdam hier naar vragen.