Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vervanging koppelingsgedeelte van de automaat

Vraag gesteld door R. Leañez op 25 maart 2022

Mijn 2018 Renault Megane EDC met 74000km (als Renault demo auto gekocht in 2018 met 13000 km) gaf plus / minus drie weken geleden bij het opschakelen van de 3e naar de 4e versnelling een "zwoef" geluid, de auto is afgelopen week bij de officiële Renault garage geweest (ook altijd bij de officiële Renault garage in onderhoud geweest elke 15000km, Renault adviseert elke 30000 km), men kon niet exact verklaren welk onderdeel van de EDC koppeling het geluid veroorzaakt, advies is om het koppelings-gedeelte te vervangen (niet de versnellingsbak) kosten 2900 euro. Garage heeft met de Renault importeur gesproken en die bood 30% coulance aan. Ik schrok van de prijs, maar nog meer van een ondeugdelijk product, ik heb meerdere automaten / DSG gereden maar nog nooit meegemaakt dat bij 74000 km ook maar iets vervangen / gerepareerd moest worden. Uiteindelijk heb ik namelijk geen of nauwelijks invloed op het schakelen van de automaat.
Na deze diagnose kon ik de auto niet gerepareerd weer meenemen en werd ik drie dagen later gebeld met een herziend voorstel: Importeur 50%, Dealer 10% en 40% voor eigen rekening @ 1200 euro.
Ik vindt dat het product en zeker bij deze km stand niet voldoet aan de verwachtingen en vindt eigenlijk dat Renault de repartie op eigen kosten moet uitvoeren incl. de garantie dat de EDC na de repartie aan de verwachting zal voldoen.
Graag uw advies hoe dit aan te pakken richting de Renault Importeur?

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert


Uw Renault Megane EDC, bouwjaar 2018 en met 74.000 km op de teller, geeft een raar geluid bij het opschakelen van de 3e naar de 4e versnelling. Het advies van de garage is om het koppelingsgedeelte te vervangen. De kosten hiervan zijn 2900 euro, waarvan de importeur 50% op zich wil nemen en de dealer 10%. U bent van mening deze reparatie voor u kosteloos zou moeten zijn en u wilt weten hoe u dit aan moet pakken richting de importeur. 

Non-conformiteit

Aangezien u geen garantie meer heeft op de auto staat alleen een beroep op non-conformiteit open richting de dealer, de verkopende partij. Non-conformiteit wil zeggen dat het product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen. De verwachting van dit onderdeel is dat je toch wel 150.000 km zonder problemen zou kunnen rijden en daarmee voldoet het dus niet aan de verwachting. Dat betekent echter niet dat u dan zonder meer recht heeft op kosteloze reparatie. De dealer heeft u terecht een coulance voorstel gedaan, waarbij de importeur 50%, de dealer 10% en u 40% zou moeten betalen. Mijns inziens zou u met de dealer kunnen bespreken om de 50% die overblijft gelijk te verdelen onder de dealer en u, wat zou betekenen dat u 25% van de rekening betaalt.

Op onze website vindt u een stappenplan klachten na aankoop. Komt u er niet uit met de dealer dan kunt u de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.