Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Onder fabrieksgarantie vervangen onderdeel weer kapot

Vraag gesteld door S. Zondag op 14 februari 2022

Ik heb op 18 april 2020 een Opel Adam gekocht bij een Opel dealer. Deze was toen nog geen jaar oud (bouwjaar 9 mei 2019).
De fabrieksgarantie van 2 jaar verliep op 9 mei 2021.

In februari 2021 bleek de tankvlotter kapot te zijn. Deze is toen gerepareerd binnen de fabrieksgarantie.
Nu heb ik eind januari 2022 wederom problemen met de tankvlotter. Op 9 februari jl. is de auto nagekeken bij de garage en ze gaan ervan uit dat de tankvlotter wederom kapot is. Ik ging ervan uit dat reparatie hiervan onder de garantie viel, omdat het minder dan 1 jaar geleden is dat er een nieuw vlotter is geplaatst.
De garage gaf echter aan dat ze geen garantie geven op garantie, ook al is de tankvlotter binnen een jaar weer kapot. Als ik vorig jaar de tankvlotter had laten vervangen buiten de fabrieksgarantietermijn en hier dus voor had betaald, had de reparatie nu wel onder garantie worden uitgevoerd.

Uit coulance bieden ze nu een korting van 30% aan op de reparatie. Deze reparatie kost 445,- en met korting komt dit op 311,-.

Mijn vraag is of de garage hier wel correct handelt. In mijn beleving is binnen een jaar tijd hetzelfde euvel nogmaals opgetreden en valt dit gewoon onder de garantie. Ik zou toch mogen verwachten dat een tankvlotter langer dan 1 jaar meegaat.

Ik ben benieuwd naar uw advies.
 

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert


De tankvlotter van uw in 2020 gekochte, jong gebruikte, Opel Adam is voor de tweede keer stuk. Vorig jaar in februari is deze vervangen en moet nu weer vervangen worden. De dealer wil niet onder garantie repareren maar biedt een korting aan van 30%. U bent echter van mening dat een tankvlotter langer dan een jaar mee moet gaan en uw vraag is of de dealer hierin correct handelt. 

Tankvlotter

Van een tankvlotter mag u inderdaad verwachten dat deze langer meegaat dan een jaar. Zeker omdat dit nu de tweede keer is dat deze kapot gaat binnen zo korte tijd lijkt er sprake te zijn van een ondeugdelijk product. Als eigenaar heb je geen enkele invloed op het kapot gaan van deze vlotter. Ook is het geen onderdeel dat onderhoud nodig heeft.

Conformiteitsvereiste

Volgens de wet heb je recht op een deugdelijk product, dat geschikt is voor normaal gebruik. Heeft het niet de eigenschappen die je op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dan kun je van de verkoper herstel of vervanging van het product eisen. Dit is te vinden in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek.

Conclusie

De korting van 30% die de garage biedt is naar onze mening te mager voor een onderdeel dat nog geen jaar is gebruikt. Het zou redelijk zijn als de garage de kosten voor haar rekening neemt.

Komt u er niet uit met de garage dan kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. 
Op onze website vindt u het stappenplan klachten na aankoop.