Is bestuurder aansprakelijk voor kapotte koppeling

Vraag gesteld door K. de Waard op 04 oktober 2021

Ik ben afgelopen zomer op vakantie geweest naar Oostenrijk, hier reden we heen in een VW Polo 1.2 uit 2010. Deze auto had op dat moment iets meer dan 200.000 KM gereden.
tijdens het rijden in de bergen is de koppeling kapot gegaan, terwijl ik reed. volgens het autobedrijf is het voering materiaal van de koppelingsplaat weg, en heeft de plaat een blauwe uitslag.
in de bergen reed ik binnendoor in de file, met hellingen tussen de 15% en 23%. volgens het oordeel van de autogarage is de koppelingsplaat stuk gegaan door enkel mijn toedoen, dit vindt ik raar want de auto heeft toch al ruim 200.000 KM gelopen.
Ik twijfel hierbij ook aan de (on)partijdigheid van de autogarage, aangezien er in de mail ook opeens wordt geoordeeld over de rijstijl van mijn kennis. wat mij voor deze zaak vrij irrelevant lijkt.

kort samengevat mijn vragen:
- wat kan mijn kennis aan juridische stappen tegen mij ondernemen, wat betreft de vergoeding.
- gezien het aantal gereden kilometers van de auto, is het dan aannemelijk dat de koppelingsplaat al zijn beste tijd er op had zitten. dus dat de koppelingsplaat al niet in optimale conditie was.

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Tijdens het rijden in de bergen in Oostenrijk is de koppeling van de VW Polo, bouwjaar 2010 en 200.000 gereden km, kapot gegaan. Op dat moment zat u achter het stuur en reed u in de file, op een weg met hellingen tussen de 15% en 23%. De diagnose van de garage was dat het voeringmateriaal weg was en dat de plaat een blauwe uitslag heeft.

Volgens de garage is deze schade ontstaan door toedoen van de bestuurder. Uw vraag is of de eigenaar dit op u kan verhalen of dat het zo zou kunnen zijn dat de koppelingsplaat na 200.000 gereden km al aardig versleten is.

Van een koppeling die al 200.000 km en 11 jaar meegaat kan je wel stellen dat er al een flinke slijtage aan is. Bij het rijden in de bergen wordt er veel van de koppeling gevraagd. Bij aanwezige slijtage gaat de koppeling slippen en dan ontstaat er verbranding. Het is dus meer de situatie van het moment dat dit is gebeurd en het maakt dan niet uit wie er op dat moment de auto bestuurde. Het had ook kunnen gebeuren als de kennis zelf reed.

Conclusie

Het kapot gaan van de koppeling, die 11 jaar oud is en waar 200.000 km mee gereden is, is vrijwel zeker te wijten aan de autorit in de bergen en niet aan de rijstijl van degene die op dat moment de auto heeft bestuurd. De eigenaar kan u, naar mijn idee, voor deze schade dan ook niet met succes aansprakelijk stellen.