Extra kosten na bezwaar tegen boete in Slovenië

Vraag gesteld door janz1961 op 29 december 2017

Ik heb dit ook al bij mijn rechtshulp aangemeld, maar gezien de bezwaartermijn van acht dagen en het publiek belang, ook even zo.

In Slovenië kocht ik een vignet. Volgens de verkoopster bij het officiële verkooppunt was het niet nodig om een B vignet te kopen en ze gaf mij een A. Bij het verlaten van het land kreeg ik een boete wegen verkeerd vignet. Bezwaar maken heeft weinig zin, want de politie ziet alleen maar een verkeerd vignet. Ik heb de boete dus betaald.

In Nederland aangekomen heb ik bij DARS (de wegbeheerder) een klacht ingediend. Die klacht werd afgewezen zonder in te gaan op de argumenten omdat hij te laat was (moet binnen acht dagen).

Op zich vervelend, maar ik had niet veel meer verwacht. Ik kreeg echter ook nog een factuur van 50 euro voor de gerechtelijke kosten.

Mij lijkt dit merkwaardig, je dient een terechte klacht in bij een onderneming en krijgt dan een rekening voor gerechtelijke kosten. Moet ik deze betalen?

Antwoord van Yda

ANWB Expert

U hebt bezwaar gemaakt tegen een boete uit Slovenië. Het bezwaar wordt afgewezen en nu moet u gerechtelijke kosten betalen.

Hoewel we het in Nederland niet gewend zijn, kunnen in andere landen gerechtelijke kosten in rekening worden gebracht. Helaas zult u deze kosten dus moeten betalen.



***

Reactie van janz1961:

Nee, ik heb geen bezwaar gemaakt tegen de boete. Ik heb de boete betaald en ik heb bij de wegbeheerder geklaagd over hun service (mij het verkeerde vignet verkopen, terwijl ik notabene de goede had gepakt). Ik heb de wegbeheerder (niet justitie) verzocht mij deze schade te vergoeden.

Ik wil hier nog aan toevoegen dat het bezwaar niet op inhoudelijk gronden is afgewezen, maar omdet hij niet op tijd binnen zou zijn. Afgezien van het feit dat een termijn van acht dagen absurd is, hij bovendien hoogstens in de Sloveense tekst heeft gestaan, is er dus geen inhoudelijk aandacht aan besteedt. Gerechtelijk kosten zijn dan natuurlijk onzin.

Maar nogmaals, ik heb een klacht in gediend bij een onderneming: DARS. Het zou toch zot zijn als je een klacht indient bij Albert Heijn, je vervolgens voor juridische kosten moet opdraaien.

Dit is al met al een grof schandaal en ik ben dan ook niet van plan deze boete te betalen en ik denk dat het in het belang van alle Nederlanders is dat wij duidelijk maken dat dit niet kan. Ik verwacht dan ook steun van de ANWB en niet een reactie als deze.



***

Reactie van Yda Matthijssen:

Dank voor u nadere uitleg. Kunt u ons de nota voor deze kosten doorsturen zodat wij kunnen kijken wat er aan de hand is. Wij hebben nog niet eerder vergelijkbare vragen gehad. U kunt uw nota naar experts@anwb.nl mailen en dan mijn naam vermelden.