Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

kan ik een autobedrijf in gebreke stellen

Vraag gesteld door okkewp op 7 september 2015

Een maand of twee geleden heb ik een Volvo V70 gekocht voor 1350 euro
(zonder garantie) bij Wheeler Dealer te Cuijk.
Na thuiskomst bleek de auto het al niet meer te doen, ik heb toen contact opgenomen met het bedrijf en die waren bereid er naar te kijken.
De auto heb ik met eigen vervoer op een aanhanger terug gebracht naar Cuijk.
Nu zijn we 2 maanden verder en werd ik gebeld door het bedrijf, zij komen er niet uit en ze geven het op.
Ze gaven mij de optie 650 euro terug te storten, echter moest ik dan wel de auto bij hun laten staan.
Hiermee ga ik uiteraard niet akkoord en nu is mijn vraag of het zin heeft het bedrijf in gebreke te stellen, of de koop te ontbinden als dat mogelijk is.

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

Okke ten Houte de Lange

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht zonder garantie. Direct na thuiskomst deed de auto het al niet meer. Nu blijkt de verkoper het probleem niet te kunnen verhelpen.

Als u een auto koop zonder garantie bepaalt de wet uw rechten. U mag als consument verwachten dat het door u gekochte product in ieder geval geschikt is voor normaal gebruik. U mag redelijke verwachtingen hebben die worden bepaald door onder meer de leeftijd en kilometerstand van de auto. Hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten.

In uw geval kon u er na thuiskomst al geen gebruik meer van maken. Dat hoeft u in ieder geval niet te verwachten. Nu de dealer het probleem niet kan oplossen kunt u de koop ongedaan maken. Dat houdt in dat u de auto terugbrengt en recht heeft op teruggave van het aankopbedrag. Het door de verkoper gedane voorstel is dat u maar een deel van de aankoopbedrag terug krijgt. Dat is niet redelijk. U heeft nauwelijks met de auto gereden en u heeft de verkoper ruimschoots de gelegenheid gegeven het probleem te verhelpen.

U zou de verkoper moeten aangeven dat (vrijwel)het volledige aankoopbedrag moet worden terug betaald. Doet de verkoper dit niet dan kunt u deze zaak aan de rechter voorleggen. Daar zijn echter wel kosten aan verbonden. Zekerheid met betrekking tot de uitslag heeft u nooit. Wellicht heeft u een rechtsbijstandverzekering. Die zou deze kwestie dan kunnen behandelen. Heeft u die niet dan zult u zelf moeten bepalen of u dit voorlegt aan de rechter of eventueel genoegen neemt met wat de verkoper u voorstelt.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar ons stappenplan klachten na aankoop.