Hulp bij fraude

Vraag gesteld door Haydard op 19 juli 2018

Vraagje hierzo: Mijn ouders en ik zijn opgelicht bij een reisbureau. Het reisbureau blijkt niet meer te bestaan. We hadden een bedrag van 2500 betaalt, maar de eigenaars zijn spoorloos en ik kan ze niet vinden. De reisbureau neemt ook hun telefoons niet meer op. Weet iemand een oplossing, behalve dan aangifte te doen. En mijn vraag is dan ook of we het geld terug kunnen krijgen bij de anwb, want we hebben een reisverzekering.

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft een reis geboekt en een bedrag van € 2.500 betaald, maar het reisbureau blijkt niet meer te bestaan en de eigenaren zijn spoorloos. U vraagt naar een oplossing en of u het geld kunt terug krijgen via uw reisverzekering.

Wat een vervelende situatie voor u. Ik heb voor u nagevraagd of oplichting onder de dekking van de ANWB reisverzekering valt. Dat is helaas niet het geval.

Als u via het reisbureau een pakketreis heeft geboekt, dan moet de reis in principe uitgevoerd worden door de reisorganisator. Dit is anders indien de reisorganisator niets wist van de boeking.

Als het niet om een pakketreis gaat, dan zou mogelijk de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) uitkomst kunnen bieden. Dit is alleen het geval als het reisbureau is aangesloten bij de SGR en als het reisbureau failliet is verklaard.

In geval van oplichting kunt u naast het doen van aangifte bij de politie ook contact opnemen met de Fraudehelpdesk (tel: 088-7867372). De Fraudehelpdesk is een centraal punt in Nederland voor informatie, vragen en meldingen over fraude en oplichting. Deze helpdesk is er voor burgers en bedrijven. Voor meer informatie verwijs ik u naar de website van de Fraudehelpdesk.