Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ik ben het niet eens met de factuur van mijn garage, maar wil een andere garage die mijn garage geadviseerd heeft aansprakelijk stellen.

Vraag gesteld door Phan op 18 maart 2016

Wij hebben contact gehad met de adviseur (een andere garage) van mijn garage en die heeft een reparatie voorgesteld waarmee het autoprobleem verholpen zou moeten zijn. Hij heeft ook de onderdelen daarvoor geleverd aan mijn garage. Mijn garage heeft die onderdelen betaald aan zijn adviseur. Het probleem is niet opgelost maar onze garage heeft ons inziens te goeder trouw gehandeld, maar brengt nu wel die onderdelen in rekening. Eigenlijk willen wij de adviseur aansprakelijk stellen en niet onze eigen garage. Hij had natuurlijk nooit moeten betalen aan die adviseur. Vraag 1: Kunnen wij die adviseur aansprakelijk stellen.
Vraag 2: Moeten we de rekening van onze garage nu wel of niet eerst betalen.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto in reparatie gegeven bij een garage. Deze heeft advies ingewonnen bij een derde/specialist. Deze specialist heeft een advies gegeven en onderdelen geleverd. Uw eigen garage heeft deze onderdelen ingebouwd. Nu is het probleem nog niet verholpen maar krijgt u wel de rekening.

U kunt zelf de specialist niet aanspreken. Uw garage kan dat wel. Van belang hierbij is wel de vraag of het advies fout is geweest. Als een klacht meerdere oorzaken kan hebben is het feit dat het gebrek niet is opgelost niet direct een fout. Een andere specialist had wellicht hetzelfde geadviseerd. U zou dit eerst met uw eigen garage moeten overleggen. Uw garage kan namelijk wel de specialist aanspreken.

Indien vast komt te staan dat er een verkeerd advies is gegeven dan is het mogelijk dat uw garage de specialist hierop aanspreekt. De rekening kan hier vervolgens op worden aangepast.

Meer informatie over problemen bij onderhoud en reparatie vindt u op onze website





***

Reactie van Phan:

De adviserende specialist heeft tegen ons gezegd dat deze reparatie het probleem voor 100% zou verhelpen, wat achteraf niet zo was. Uit navraag bij een andere specialist is gebleken dat deze uitspraak nooit gedaan had mogen worden en dat er bepaalde zaken over het hoofd zijn gezien. Beide garages zijn overigens bij de BOVAG aangesloten. Is dat een goede optie om mijn klacht daar neer te leggen als er geen water bij de wijn wordt gedaan door één van beide garages. Alvast bedankt voor uw antwoord.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

De eerste stap is om dit te bespreken met uw eigen garage. Uw garage is immers degene waarmee u een afspraak heeft gemaakt. U moet de garage altijd de gelegenheid geven om dit te onderzoeken en een standpunt in te nemen.

Voor de wijze waarop u de garage kunt aanspreken kunt u gebruik maken van het stappenplan klachten na aankoop.