Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Na aankoopkeuring (2 dagen na aankoop auto) blijkt dat distributieketting & turbo direct vervangen moeten worden. Wat zijn mijn rechten?

Vraag gesteld door bdagevos op 13 juli 2018

Geachte,

Ik heb op woensdag 11 juli een occasion gekocht bij een dealer in Alphen a/d Rijn. Op vrijdag 13 juli laat ik hem keuren door onze vast garage in Haarlem omdat mijn vriendin de motor een beetje gek vind klinken. Daar wordt geconstateerd dat de distributieketting en turbo defect zijn en zsm vervangen moeten worden.

Ik heb de auto gekocht zonder enige vorm van contractuele garantie.

Wat zijn mijn rechten en wat mag ik verwachten van de verkopende partij?

Als de verkopende partij toont zich nergens bewust van te zijn en niks wil doen van zijn mijn juridische opties?

Hoor graag, alvast dank.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht. Na twee dagen heeft u deze laten keuren. Nu blijkt dat de distributieketting vervangen moet worden. U vraagt naar uw mogelijkheden.

Of u in dit geval iets kunt richting de verkoper hangt af een aantal zaken.

Onderzoek

Als u een auto koopt heeft u als koper een onderzoeksplicht. U koopt een gebruikt goed. De vraag is of u bijvoorbeeld een proefrit heeft gemaakt en heeft gevraagd naar het onderhoud van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. De verkoper hoeft de auto niet te onderzoeken.

Wet

U heeft geen garantie. U kunt wel een beroep doen op de wet.

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Op zich is een distributieketting onderhoudsvrij. U mag dan ook onder normale omstandigheden verwachten dat deze niet vervangen hoeft te worden. De distributieketting zelf moet dan wel zelf de oorzaak zijn van de problemen.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit zo is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Mogelijkheden

In uw geval hangen uw mogelijkheden dus af van de informatie die bij de koop is gegeven, de leeftijd, kilometerstand en het onderhoud van de auto. Had u het gebrek zelf niet eenvoudig kunnenn ontdekken, dan kunt u aangeven dat u dit niet hoefde te verwachten.

Stappenplan

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.