Ik heb een VW Tiguan met een navigatiesysteem in de RNS510 uitvoering P. VW biedt mij nu al twee keer een update aan om mijn navigatie

Vraag gesteld door saturnus7 op 04 augustus 2017

De beide versies V13 en V14 blijken te berusten op oude informatie. Oa de nieuwe A4 tussen Delft en Schiedam STAAT ER GEEN EENS OP.
De eerste update die ik kreeg was V12, ook deze bleek al verouderd te zijn en gelijk aan de bij de auto in nieuw staat sept 2013.
Koste mij wel 140 euro. Ik heb daarover geklaagd. Geen restitutie.
Toen ik V13 en later V14 kreeg aan geboden waarschuwde de dealer (VW de Witte brug") mij keurig dat dit niets voor mij was omdat het niet actueel was.

Weet dat ik zintuigelijk gehandicapt ben en bij nieuwe wegwijzigingen de weg compleet kwijt raak.
Ik heb destijds de RNS510 uitvoering P voor zeer veel geld aangeschaft vanwege mijn handicap. Ook recentelijk na veel mails en klachten richting VW Nederland krijg ik gewoonweg verkeerde verhalen te horen. Het beste aanbod was een tegemoetkoming van € 25 voor de aanschaf van een TOMTOM.

Kan de ANWB de belangen van vele auto eigenaren niet eens gaan opeisen die een dure navigatie hebben aangeschaft en met updates tegen hoge prijzen volledig het bos worden ingestuurd met niet actuele situaties. Wat TOMTOM kan met goede actualiteit tegen beduidend lagere prijzen, moet qua actualiteit minstens ook mogelijk zijn voor de autofabrikanten.

Ik heb mails ter beschikking van mijn klachten richting VW Nederland.

Met vriendelijke groet,
A. Radder

Antwoord van Monique

ANWB Expert

Goedemiddag meneer Radder,

Dank voor uw melding. ik leg uw vraag voor aan onze belangenbehartigers op het gebied van consumentenbescherming.
U kunt begin volgende week een reactie verwachten.

Vriendelijke groet,

Monique Kruse
ANWB algemeen LedenBelang



***

Reactie van Monique Kruse:

Goedemiddag meneer of mevrouw Radder,

Dank voor uw geduld. De laatste tijd komen er zo af en toe klachten van leden binnen over het prijzige updaten van ingebouwde navigatiesystemen in zowel nieuwe als oudere auto’s.
Deze Kaart-updates worden vaak niet meer door dealers ondersteund, of niet of onregelmatig (1à3) of tegen hoge kostprijs geüpdatet. Het lastige is dat veel autofabrikanten een nieuwe kaart eerst geschikt moeten maken voor de eigen "hardware" van de auto en dan pas als "nieuw" beschikbaar kunnen stellen. Daar gaat wel eens een jaar overheen met als gevolg weer verouderde informatie.
De Consumentenbond heeft dit in begin van dit jaar ook geconstateerd, naast nog een boel andere feiten. zie Consumentengids April 2017; update niet up-to-date pagina 24 t/m 27.
Nu is het de vraag wat de ANWB, uw belangenbehartiger, daar aan gaat doen? We beginnen met onze leden te adviseren goede afspraken te maken met de dealer bij aankoop van een tweedehands of nieuwe auto over ingebouwde navigatiesystemen: hoe oud is het kaartmateriaal, krijg ik wel of geen (gratis updates) etc en deze afspraken vast te laten leggen in de koopovereenkomst.
Ook proberen we de leden te helpen bij het toekomstgericht denken over het updaten van kaartmateriaal bij aankoop van een tweedehands of nieuwe auto. (wil ik wel of niet ingebouwd?).
Ondertussen hebben we de problematiek over het updaten van navigatiesystemen kort besproken met de andere internationale zusterclubs (FIA). En zij herkennen het probleem.

Wat gaan we nu doen?
Om het probleem goed in kaart te brengen zijn we begonnen met het verzamelen van alle meldingen over dit onderwerp op dit platform, ter voorbereiding op een onderzoek dat we gaan starten in september. In dit onderzoek zullen we luisteren naar wat onze leden in ons Ledenpanel hierover te zeggen hebben; bijv vragen als "Wat is uw ervaring, hoe groot is het probleem en wat zijn mogelijke oplossingen? Hoe meer signalen we ook daar binnenkrijgen, hoe sterker de behoefte van leden om er wat aan te doen. Uw melding hoort daarbij en stuur ik alvast door naar de onderzoekers.
Het is nog even lastig om te zeggen wanneer de resultaten precies verwacht worden (sep/okt) maar dat laten we u uiteraard via dit platform weten. En anders op ANWB.nl of in de Kampioen.
Kortom, we gaan ermee aan de slag maar kunnen u nog geen direct resultaat terugkoppelen.
Het zou fijn zijn als u nog de briefwisseling naar ons toestuurt via belangenbehartiging@anwb.nl. ter completering van uw melding. Bij voorbaat dank voor de genomen moeite. En mocht u nog meer relevante informatie hierover hebben, dan horen we dat graag.

Vriendelijke groet,

Monique Kruse
ANWB Algemeen LedenBelang