Wat is mijn recht als consument. Storing aan auto, geen foutmelding in motormanagement/computer. Wel geconstateerd door erkend monteur.

Vraag gesteld door Lunagrid op 29 januari 2017

Excuus, deze vraag eerder in het verkeerde topic geplaatst. (auto)

Op 26 maart 2016 een hybride Lexus bij een Lexusdealer 250 km van onze woonplaats gekocht.
Kmstand 158.000 incl.2 jaar Premium Select Garantie/of tot 200000km
Huidige kmstand 181.000

Na een paar maal terug te zijn geweest voor garantiegevallen heb ik 20.000km naar tevredenheid gereden.

In december heeft de auto bij de Lexusdealer een kleine beurt gehad en per toeval zijn daarna klachten begonnen.
Deze begon met het niet constant rijden 40-50-60-70-86-98-102 bij diverse snelheden waarbij "hikkerig"gedrag zich voordeed.
Inmiddels is de storing uitgebreid met het niet soepel rijden en "bokkerig" gedrag bij genoemde snelheden.

Als je afremt en vervolgens weer gas geeft doet zich dit voor.
Bijv bij een rotonde of afrit autoweg en dan stoppen en weer optrekken of ook met afrit autoweg en langzaam links of rechts afslaan.
Op het moment dat de auto zelf weer naar EV gaat < 40 is het uiteraard weg.
Aangezien wij +/- 30.000 km p/j rijden kunt u zich wellicht voorstellen dat dit niet prettig rijden is, je wordt er elke dag mee geconfronteerd.

Eerst contact opgenomen met de dealer waar de auto gekocht is.
De storing is niet te herleiden naar de kleine beurt.
Als we in de buurt waren kunnen we even binnenkomen maar ik heb aangegeven dat ik even eerst naar de lokale dealer ga. Dat was ook goed.

Naar de lokale dealer geweest, een erkend monteur heeft de computer uitgelezen, maar er was geen storingsmelding. Het motormanagement lampje brandt niet.
De monteur heeft met de auto gereden het probleem bemerkt en erkend dat het er is.
Ik heb de dealer waar de auto gekocht is een mail gestuurd en verzocht dit naar tevredenheid op te lossen.

Concreet:
Wat is mijn recht als consument, ik neem aan dat het tijd (en geld) zal kosten om de oorzaak te vinden.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft 10 maanden geleden een gebruikte auto gekocht met garantie. Inmiddels is er een storing die zich openbaart tijdens het rijden. Er brandt geen lampje. U heeft dit aan de verkoper laten weten.

Garantie
U heeft de auto gekocht met twee jaar garantie. Het is zaak om eerst na te kijken of dit mankement onder deze garantie valt. Is dit het geval dan zijn de kosten, ook de onderzoekskosten, voor rekening van de verkoper.

Geen garantie
Zou de garantie dit mankement niet dekken, dan valt u terug op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Over het algemeen geldt dat u minder mag verwachten naar mate de auto ouder is.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

In uw geval betreft het een auto met 180.000 gereden kilometers. Daarbij kunt u niet meer zonder meer stellen dat u geen enkel gebrek hoeft te verwachten. Het hangt in dit geval van de oorzaak van het gebrek af of u de verkoper voor (een deel van) de kosten kunt aanspreken. Welke verwachtingen u mag hebben kan namelijk ook per onderdeel verschillen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.