onredelijke hoge kosten reparatie in italie. misbruik van mijn afhankelijke positie?

Vraag gesteld door Henk.. op 26 april 2016

In April naar Venetie geweest met mn camper busje. Een mooie reis, helaas begaf de startmotor het. netjes opgehaald door jullie italiaanse collegas. reparatie zou vier uur arbeid in beslag nemen nadat het onderdeel binnen zou zijn. verder was een nieuwe accu nodig (wat bijna standaard procedure lijkt te zijn als ik de verhalen van anderen hoor). reparatie zou ongeveer 700 euro gaan kosten. Op het moment dat het onderdeel binnen was en ze begonnen met de reparatie was ik ook daar. binnen een uur was de startmotor vervangen. vandaar dat als arbeidsuren 2 uren ipv vier op de nota kwam te staan. De jonge dame achter de balie maakte een nota voor me op. daarop kostte de startmotor 350 euro. Toen liep ze even weg voor overleg, kwam terug, gooide de eerste nota weg en maakte een nieuwe rekening waarop de startmotor 557 euro kostte. Hierover heb ik vragen gesteld, maar de taalbarriere maakte het er niet makkelijker op. Uiteindelijk kon ik niet veel anders dan betalen. Ik voelde mij hier verre van prettig bij. Terug in nederland sprak ik een bekende met een iet wat juridische achtergrond die mij vertelde dat de garage dit helemaal niet had mogen doen, omdat ik in een afhankelijke situatie zat. Afijn, de anwb heeft mij vanuit nl prima geholpen, maar ik ben geen lid om vervolgens opgepikt te worden door een garage die eens even onredelijk geld wil verdienen aan me. Hierbij de vraag, kan ik of de anwb hier nog iets mee doen vanuit Nederland? Vriendelijke groeten, Henk

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een reparatie laten uitvoeren in Italië. Aangegeven werd dat de reparatie 700 euro zou gaan kosten. De reparatie heeft echter minder lang geduurd. Uiteindelijk heeft u 557 euro betaald.

Of u teveel heeft betaald kan ik u niet zeggen. Prijzen verschillen per garage en per land. Van belang is wel of er vooraf een prijsafspraak is gemaakt. Is dat het geval en kunt u dit aantonen, dan mag een garage niet zonder reden en overleg een hogere rekening presenteren.

U heeft de rekening betaald.Had u dit niet gedaan dan had de garage het recht om uw auto achter te houden. Wel is de vraag of u bij het betalen een voorbehoud heeft gemaakt in verband met het feit dat u de rekening te hoog vond. Is dit niet het geval dan zie ik geen juridische mogelijkheden om de garage aan te spreken. Dat is anders als er een prijsafspraak is gemaakt of er sprake is van een verkeerd uitgevoerde reparatie.

Informatie over uw mogelijkheden bij een geschil met een garage in het buitenland vindt u op onze website.

Op basis van uw lidmaatschap heeft u recht op juridisch advies. Rechtsbijstand kan zijn opgenomen in een eventuele reisverzekering. U zou als u deze heeft de voorwaarden hierop na kunnen kijken.