Verkeerde diagnose en reperatie

Vraag gesteld door Gooise meren op 15 september 2017

Mijn auto verbruikt/lekt koelvloeistof. Zo erg dat ik om de uur een liter moet bijvullen.

Ik heb de pechhulp van de Volkswagen dealer ingeschakelt. Ze vertelden mij dat de auto mee moest naar de werkplaats om diagnose te stellen. 2 dagen later werd ik gebeld door een medewerker, hij vertelde mij dat de diagnose was gesteld en dat de waterpomp de boosdoener was. Ik heb akkoord gegegeven om de reperatie (650euro) te laten uitvoeren.

Vandaag heb ik de auto opgehaald.Nadat ik wegreed van de dealer kreeg ik na drie kwartier weer de melding dat de koelvloeistof op was. Ik ben direct teruggereden naar de garage.De medewerker vertelde mij dar er waarschijnlijk een beetje lucht is blijven zitten in het koelsysteem en dat het na een x vullen weg gaat. Helaas is het na een keer vullen niet verbeterd.

Mijn probleem is dus kort samengevat. De dealer heeft een diagnose gesteld van de koelvloeistof verbruik en heeft de waterpomp vervangen maar de probleem doet zich nog steeds voor. Ik heb hiervoor 650euro betaald. Welke stappen kan ik nu zetten tegen de dealer om dit op te lossen?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert
U heeft een koelvloeistoflekkage gemeld bij uw dealer. De waterpomp is vervangen. Het probleem is echter nog niet verholpen. U vraagt wat u nu kunt doen.

De garage heeft uw auto onderzocht en de waterpomp vervangen. Dit blijkt echter niet de oplossing te zijn. In principe moet u de reparatiekosten toch betalen, tenzij u kunt bewijzen dat de garage een fout heeft gemaakt. Bijvoorbeeld als het verkeerde onderdeel is vervangen. Bewijs leveren kan lastig zijn, vraag daarom altijd om de oude onderdelen. In sommige gevallen is een expertise noodzakelijk.

Het kan ook zijn dat er meer schade is dan alleen de waterpomp. De garage zal dit eerst moeten onderzoeken.

Voor de wijze waarop u de garage kunt aanspreken kunt u gebruik maken van het stapenplan reparatie en onderhoud op onze website.