Is fabriekgarantie van mijn Fendt caravan beperkt tot dealer?

Vraag gesteld door Klijs op 30 september 2016

Ik heb mijn caravan in 2015 gekocht in het buitenland.
Ik wil nu onder fabrieksgarantie ( 24mnd) gebreken laten verhelpen.
Echter de dealer bij mij in de buurt zegt omdat ik deze in het buitenland gekocht heb de kosten (uurloon) zelf moet betalen.


In vind dit vreemd volgens mij is de fabrieksgarantie toch niet gelinkt met de dealer waar deze gekocht is?
Een auto kan toch ook overal aangeboden voor het verhelpen van garantie gebreken en niet enkel bij de garage waar deze verkocht is.

Het verweer van de Fendt importeur Nederland is dat voor caravans afspraken bestaan dat deze alleen bij de dealer waar de caravan is gekocht aangeboden kan worden.
Dit zou voor mij betekenen dat ik terug moet naar de dealer in het buitenland waar ik de caravan gekocht heb.
Deze afspraken kan ik echter nergens vinden. Tevens heb ik aan de importeur gevraagd of deze afspraken ergens op papier staan. Kreeg hierop een ontwijkend (geen) antwoord.
Bestaat zo'n afspraak?

Antwoord van Yda

ANWB Expert

U vraagt of u voor fabrieksgarantie op een Fendt caravan die u in het buitenland hebt gekocht hebt ook bij de Nederlandse dealer terecht kan.

De voorwaarden van fabrieksgarantie worden door de fabrikant opgesteld. Het is aan de fabrikant om te bepalen of u met klachten bij alle dealers terecht kan of alleen bij de verkopende dealer. Naast fabrieksgarantie hebt u ook te maken met wetgeving die consumenten beschermd.

Om uw vraag te kunnen beantwoorden heb ik contact opgenomen met de Nederlandse Fendt importeur. Daar kreeg ik te horen dat de fabrieksgarantie in principe afgehandeld wordt door de verkopende dealer. Maar als u een Nederlandse dealer vindt die bereid is u te helpen dan kan het wel. U bent dus afhankelijk van de welwillendheid van de dealers in Nederland. En zij zullen doorgaans eigen klanten voor laten gaan.

Dan de consumentenbescherming op grond van de wet. U schrijft niet in welk land u de caravan gekocht hebt. U bent voor de wettelijke consumentenbescherming afhankelijk van de wetgeving van het land waar u gekocht hebt. En dat zal er niet toe leiden dat u bij een Nederlandse dealer terecht kunt.

In Nederland kunt u met een beroep op de wettelijke bescherming ook alleen terecht bij de verkoper.

Samengevat komt het erop neer dat als u in Nederland geen dealer vindt die bereid is u te helpen, u zich toch moet wenden tot het bedrijf waar u de caravan gekocht hebt.