Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

turbo kapot net buiten de garantie termijn van een nieuw gekochte auto. wat zijn mijn rechten?

Vraag gesteld door Jose Laguna op 17 mei 2018

In december 2014 heb ik een nieuwe opel astra gekocht bij de opel dealer. sinds april 2018 is er schijnbaar een probleem met de turbo. de boordcomputer geeft een melding: "dringende service nodig" en het motervermogen valt aanzienlijk weg. de dealer stelt na het uitlezen vast dat er "iets" is met de turbo. wat is niet duidelijk.

de acties zijn door de dealer ondernomen:

- 1x keer storingscode gereset, geen probleem gevonden.
- 2x keer storingscode gereset, geen probleem gevonden.
- 3x een klepje op de turbo vervangen. eerlijk aangegeven dat ze niet zeker wisten of dit het probleem zou verhelpen
- 4x een ander klepje vervangen (dit maal kosteloos, want het tweede klepje hebben ze uit andere auto gehaald).
- 5x de auto staat op het moment van het schrijven bij de dealer. ze gaan nu naar de schoepen van de turbo kijken.

de kosten lopen aardig op. de dealer is in ieder eerlijk dat ze voor een raadsel staan. maar wat zijn mijn rechten? de auto is nieuw gekocht. 4 maanden uit de garantie termijn op het moment dat het probleem zich voordeed (het begon). altijd dealer onderhouden en ca. 56000km op de teller. detail 1 week voordat het begon is de auto naar de dealer geweest voor onderhoud. toen bleek er een probleem met de waterpomp deze lekte aanzienlijk. de auto geeft daar schijnbaar geen foutmelding op, want niet elke auto heeft daar een sensor zitten. de waterpomp is onder een coulance regeling vervangen. nadat ik 1 week later terug kwam met het turbo probleem bleek de slang van de intercooler los te zitten.

de concrete vraag:
welke rechten heb ik in deze situatie. er ontstaat een defect net buiten de garantie termijn. wat er precies kapot is, is niet bekend. maar het zoek traject loop aardig in de kosten.

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt in 2014 een nieuwe Opel Astra gekocht bij de Opel dealer. Sinds april 2018 geeft de auto aan dat er dringende service nodig is. Het motorvermogen valt ook aanzienlijk weg. De dealer geeft aan dat er iets met de turbo is maar kan niet precies zeggen wat er precies kapot is. De kosten om het probleem te achterhalen lopen inmiddels op zonder dat het probleem verholpen wordt. De auto is inmiddels uit de garantie en u wilt weten wat uw rechten zijn.

Wettelijke garantie
Wanneer u geen aanspraak kunt maken op (fabrieks)garantie, kunt u zich als consument eventueel nog wel beroepen op de wettelijke garantie (art 7:17 BW). Uitgangspunt hierbij is dat de auto ondeugdelijk is, waardoor de auto niet voldoet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst. De redelijke verwachting dient onder meer te worden gebaseerd op onder meer; de koopprijs, bouwjaar, kilometrage en de informatie van de verkoper.

Voor een beroep op de wettelijke garantie dient u zich te wenden tot de verkoper. Dat hebt u in dit geval gedaan maar er komt geen oplossing. U zou, na overleg met de dealer, uw auto bij een diagnosespecialist kunnen na laten kijken. Wellicht dat zij het daadwerkelijk probleem kunnen achterhalen.

Reparatiekosten
Op grond van art 7:21 lid 2 BW komen de herstelkosten dan voor rekening van de verkoper indien het gaat om een gebrek dat u (nog) niet hoeft te verwachten.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.