Garantie reparatie - komen transportkosten voor mijn rekening?
Vraag gesteld door Jasper1978 op 21 oktober 2015
Geachte heer/mevrouw,
Op 19 juli 2015 ben ik met mijn auto, Volvo V40, met pech langs de kant van de weg komen te staan in Twello (Gelderland). De versnellingsbak bleek geheel stuk. De auto is weggesleept door een ANWB-partner/bergingsbedrijf naar Didam. Dit bedrijf is BOVAG-lid. Door dezelfde berger annex garagehouder is de auto ook gerepareerd. Kosten 1200 euro. De factuur maakt melding van een gebruikte (gereviseerde?) versnellingsbak (101.000 km gelopen).
Op 15 oktober 2015 kwam ik 's avonds heel laat wederom met mijn Volvo V40 met pech langs de weg te staan, nu 5 kilometer van mijn woonplaats Dordrecht. De ANWB-monteur constateerde een 'overleden' versnellingsbak. De auto is weggesleept naar mijn eigen garagehouder in Dordrecht. De volgende ochtend heb ik om 09.00 uur de garagehouder uit Didam op de hoogte gesteld van het probleem. Hij had immers mijn auto in juli 2015 gerepareerd met het plaatsen van een vervangende versnellingsbak en juist dit onderdeel had het opnieuw begeven.
Op 17 oktober 2015 heeft hij mijn auto vanuit Didam in mijn woonplaats Dordrecht opgehaald. Op 20 oktober 2015 belde ik hem voor de status van de reparatie. Hij bevestigde de 'overleden' versnellingsbak. De door mij genoemde BOVAG-garantie (drie maanden) werd door hem onderschreven, maar de transportkosten (Didam-Dordrecht v.v.) zouden daar niet onder vallen. Door de grote afstand kan dit in de honderden euro's lopen. Hij zei voor mij met een 'passende oplossing' te komen die beter was dan als ik mij op de BOVAG-garantie zou beroepen.
Mijn vraag is de volgende: voor wiens rekening komen de transportkosten voor het ophalen van de auto in Dordrecht en het vervolgens verslepen van de auto naar Didam? Bovendien moet de auto nog in Dordrecht komen uiteindelijk. Het kan toch niet zo zijn dat een onvoldoende reparatie binnen de BOVAG-garantietermijn (3 maanden) leidt tot deze extra kosten voor mij. Het gaat waarschijnlijk om een flink bedrag. Ook vraag ik mij af of de garagehouder bij de eerste reparatie (juli 2015) wel een gebruikte versnellingsbak had mogen inbouwen zonder overleg.
Antwoord van David
ANWB ExpertUw versnellingsbak is in juli van dit jaar gerepareerd bij een garage in Didam. In oktober heeft u opnieuw pech gekregen als gevolg van een defecte versnellingsbak. De auto is weggesleept en u heeft de garage in Didam op de hoogte gesteld. De auto is opgehaald, maar volgens de garagehouder vallen de transportkosten niet onder de BOVAG-garantie.
Mijns inziens komen de kosten voor transport voor rekening van de garagehouder. U heeft als gevolg van het probleem met de versnellingsbak (en de reparatie die kennelijk niet goed is uitgevoerd) schade geleden welke u op de garagehouder zou kunnen verhalen.
Het is onduidelijk wat er wordt bedoeld met de 'passende oplossing'. Volgens de BOVAG-garantie dient de garagehouder op juiste wijze en binnen redelijke termijn en zonder ernstige overlast de niet of niet deugdelijk uitgevoerde opdracht uit te voeren.
Het is toegestaan dat er bij de eerste reparatie een gebruikte versnellingsbak werd geplaatst. De garagehouder had dit wel aan kunnen geven.
Mocht u er niet met de garage uitkomen, dan kunt u het geschil nog voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.
Deel deze pagina