Levensduur automat bestuurderszijde

Vraag gesteld door JBAK op 26 augustus 2016

Geachte dames en heren,

Met mijn 1e toyota mat voor de IQ heb ik 5 jaar gedaan. Ik rijd ongeveer 7.000km per jaar.
Toen heb ik een nieuwe mat gekocht, die maar 2-3 maanden meeging. Volgens Toyota heb ik garantie van een jaar op de nieuwe automat. Helaas was de 2e ook binnen 2 maanden stuk en ben ik dus aan mijn 3e automat toe. Ik heb Toyota op verzoek van mijn dealer zelf aangeschreven. Zij weten dat Toyota sinds een aantal jaren matten van slechte kwaliteit leveren. Toyota levert dus geen deugdelijk product, keer op keer en ik ga er dan vanuit dat ik net zo lang garantie heb totdat zij een duurzame mat kunnen leveren. Dat is dus niet het geval. Ik kan een mat van een duurdere kwaliteit kopen en het verschil bijbetalen (de vraag is echter wel of die mat dan wel van goede kwaliteit is). Maar indien Toyota keer op keer geen goed product in de garantietijd levert (volgens mij is dat niet 1 maar 2 jaar?) moet ik hiermee akkoord gaan? Wat zijn mijn rechten? En wat is de levensduur van een automat aan de bestuurderszijde? p.s. ik draag geen naaldvakken of heb op welke manier dan de mat schade toegebracht.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft voor uw auto een nieuwe auto mat gekocht die al na 3 maanden slijtage vertoonde. Inmiddels bent u aan de derde mat toe.

Op de geleverde matten zit garantie. Na verloop van deze garantie kunt u vervolgens een beroep doen op de wet. Daarin wordt aangegeven dat u redelijke verwachtingen mag hebben van hetgeen u heeft gekocht. Dit houdt ook in dat u bij normaal gebruik een redelijke levensduur mag verwachten. Ik kan u zo geen gemiddelde levensduur geven van een auto mat, maar dat is in ieder geval langer dan 3 maanden. Voldoet de mat niet aan uw redelijke verwachtingen als consument dan heeft u recht op herstel. In geval van een mat is dat niet aan de orde en heeft u recht op levering van een nieuwe mat. Zonder bijbetaling, gezien de korte gebruiksduur.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan voor klachten na aankoop op onze website